[title]
Barcelona participa i lidera un projecte conjunt amb cinc altres ciutats europees que busca promoure l'ús d'envasos reutilitzables per al menjar i les begudes per emportar, el 'Take Away Retornable'. Aquesta iniciativa, que també inclou París, Berlín, Rotterdam, Gant i Lovaina, té com a objectiu establir els envasos reutilitzables com a pràctica habitual a tot Europa en els pròxims 3-5 anys.
Els objectius de la iniciativa són promoure la reutilització de manera que augmenti el coneixement social sobre els beneficis dels envasos reutilitzables; impulsar la participació dels locals de restauració amb opcions de 'take-away', i crear sinergies, és a dir, establir col·laboracions entre diferents agents per enfortir la infraestructura necessària per a la reutilització d’envasos.
La idea del projecte és simple. Els clients paguen un dipòsit del got o l’envàs en el moment d’adquirir els aliments o begudes i se’ls reintegra un cop el tornen buits. Per fomentar la participació, a més, les persones que utilitzin i retornin 21 vegades un envàs rebran un premi d’una experiència d’oci o cultura de la ciutat, com un descompte de deu euros al ‘Magic Scape Room’ o l’entrada gratuïta a una experiència de l’Ideal de Barcelona, entre molts d’altres.
A Barcelona, ja s’han sumat deu bars i restaurants al 'Take Away Retornable', i són
- Arar Rostisseria
- Artisa Barcelona
- Austral
- Casa Bibi
- La Forquilla
- Les Tres a la Cuina
- Malhumor
- Morethancoffee
- NEØ Coffe House
- Tarannà
Aquests primers 10 establiments a sumar-se a la iniciativa no només participen a l’allargament de l’ús dels envasos, sinó que també compten amb una sèrie de beneficis, com la possibilitat d’obtenir una bonificació del 10% en el preu públic de residus de l’Ajuntament o adaptar-se a l’actual legislació sobre envasos d’un sol ús. A banda, també fidelitzen als seus clients, redueixen els costos en envasos d’un sol ús i els facilita la provisió i el control d’estocs d’envasos.
El cuiner, copropietari i cofundador d’ARAR Rostisseria, Jaume, assegura que "a poc a poc, entre tots, anem creant consciència sobre el malbaratament i l’abús dels productes d’un sol ús i això com a comerç de barri ens fa sentir orgullosos" i que "cada vegada més clients opten per utilitzar envasos reutilitzables". Per la seva banda, el fundador de NEØ Coffe House, Camille Lepetit, explica que "des de l'obertura de NEØ busquem solucions per sempre ser tan sostenible com sigui possible. Ens encanta la iniciativa que ofereix l'opció 'zero-waste' per portar el cafè sense que sigui tan complicat per als nostres clients. A més, permet parlar i educar sobre aquest tema i crear nous hàbits, animar sempre més gent a usar-lo i fer créixer la comunitat".
El projecte a la ciutat està liderat per la Fundació Rezero, amb la participació de Vasovengo, Bumerang, Les Mercedes i els establiments de restauració adherits. A més, compta amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona, Urbaser, 22@ Network Barcelona, el Gremi de Restauració de Barcelona, l'Eix Comercial del Poblenou i les diverses empreses que ofereixen recompenses.