[title]
L'estiu és una època de renovacions a la ciutat. Per tenir-ho tot a punt per a la tornada a la rutina, Barcelona ja ha començat algunes de les obres de renovació en diversos trams del transport públic, que afectaran sobretot les línies L5, L2, L4 i L10 Nord de metro. A més de donar el tret de sortida als treballs de rehabilitació, la ciutat també ha aprofitat per posar a prova un pioner sistema de tramvia que s'estrenarà d'aquí a uns mesos. El passat dilluns 15 de juliol, els tècnics van iniciar les proves d'integració del nou traçat del tramvia entre la plaça de les Glòries i Verdaguer que han testat a compatibilitat dels tramvies amb el subministrament elèctric per terra (APS), que serà el primer cop que s'utilitzarà a l'Estat.
Les proves van començar el passat dilluns a dos quarts d'onze de la nit i els combois han fet per primer cop per part del nou traçat a una velocitat molt reduïda. Aquest, però, no serà l'últim cop que es podrà veure el tram en període de prova, sinó que el procés s'allargarà durant tot l'estiu per tal de poder fer els ajustos necessaris per posar en marxa el nou servei, a partir d'aquesta tardor com es va pactar fa uns mesos. Quan el servei estigui operatiu, farà el recorregut d'uns dos quilòmetres entre Glòries i Verdaguer i es preveu que doni servei a 24.000 viatgers diaris i retiri al voltant de 2.000 cotxes del tram central de la Diagonal.
Malgrat que sempre és essencial fer proves abans de posar en marxa un nou transport, en aquest cas encara és més necessari, ja que, des de Glòries, els combois passen d'alimentar-se de la catenària, com és habitual, a fer-ho per terra (APS), un sistema pioner al país que requereix uns mesos per testar-lo i assegurar que tot funcioni correctament. Segons ha explicat el director general de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Manuel Valdés, les proves de dilluns i les d'aquest estiu determinaran l'inici de les marxes en blanc, quan viatgen amb velocitat comercial però sense passatgers; i posteriorment l'entrada en servei definitiva.
Després de dos anys d'obres i una inversió de més de 100 milions d'euros, Valdés ha assegurat que el nou tramvia s'estrenarà aquesta tardor, tot i que no ha concretat una data oficial. Amb l'entrada en servei del nou tram del tramvia, es modificarà l'operativa de les línies T4, T5 i T6. D'aquesta manera, la T4 de Trambesòs deixarà de circular direcció Ciutadella Vila Olímpica i farà el recorregut cap al centre de la ciutat. Per la seva banda, la T5 i la T6 cobriran aquesta part del servei, fins a la platja.
Una renovació integral
Amb la posada en marxa del nou tram entre Glòries i Verdaguer, la urbanització del tram de l'avinguda Diagonal entre Passeig Sant Joan i la plaça de les Glòries quedarà enllestida després de dos anys de treballs. Les obres entre el carrer de la Marina i el passeig de Sant Joan es van acabar el passat mes de febrer amb noves voreres de set metres i mig, que gairebé han doblat l'espai per passejar, i nous carrils bici de doble sentit i quatre metres d'amplada. A més, també s'han afegit altres elements com fanals i semàfors al llarg de l'avinguda.