[title]
En plena Quarta Revolució Industrial i en situació d'emergència climàtica, el transport públic ha d'adaptar-se als nous temps. Per això, TMB i l'Ajuntament de Barcelona han presentat un nou pla de millora del servei d'autobús que pretén modernitzar-lo i fer-lo més sostenible i competitiu. Per aconseguir-ho, el pla promou la creació de noves línies, l'impuls de l'autobús a demanda, la digitalització del servei i la transició energètica. A continuació, us desgranem els aspectes més destacables del nou pla.
Quatre noves línies
Amb la finalitat de captar nova demanda, el pla preveu la creació d'una línia que connecti eficientment el sector central de la ciutat —l'anomenat Quadrat d'Or de l'Eixample— amb Glòries i Francesc Macià. La previsió és que estigui en funcionament a partir del setembre vinent i durant el trajecte només farà quatre parades (Hospital Clínic, Universitat / Aribau, passeig de Gràcia i passeig de Sant Joan).
Nou Barris concentrarà les altres tres línies de nova creació. Aquesta iniciativa forma part del projecte de reestructuració del servei de la zona nord del districte, on TMB assumirà la gestió directa a partir del 14 de juny. Les noves línies seran la 180 (amb un recorregut circular amb origen i final a Vallbona), la 182 (que anirà de Virrei Amat a Torre Baró) i la 183 (amb un recorregut circular des de Vallcivera).
Extensió del servei a demanda
L'experiència de l'autobús a demanda al barri de Torre Baró ha estat un èxit i, per això, es promourà la creació de noves àrees per a la prestació d'aquest servei. L'autobús a demanda és un model de servei molt més personalitzat, que només es pot portar a terme a línies de baixa demanda. No hi ha traçats marcats, els usuaris registrats són qui sol·liciten el trajecte que volen fer i, així, l'autobús no circula quan no hi ha demanda.
Hi ha planificades vuit noves àrees d'aquest servei, de les quals tres entraran en funcionament l'últim trimestre de 2021. Aquestes cobriran el servei de les línies 135 (Horta-Guniradó), 118 i 128 (Sarrià-Sant Gervasi) i 120 i 121 (Ciutat Vella). Les cinc restants es planificaran durant 2022.
Un model més sostenible
La xarxa d'autobusos està en plena transició energètica per reduir el seu impacte al medi ambient i això passa per la descarbonització del servei. Per això, hi ha prevista l'adquisició de 210 vehicles elèctrics de bateries, 46 d’hidrogen i 154 híbrids de gas, en el període 2021-2024. L'objectiu és que a 2030 el 50% de la flota funcioni amb electricitat i la resta amb energies netes o de baixes emissions.
Digitalització del servei
Per promoure la digitalització del servei, TMB ha ampliat les funcions de la seva aplicació per a smartphones i està dissenyant un sistema de pantalles d'informació a l'usuari a l'interior dels vehicles més modern. També han creat un bitllet senzill electrònic que es valida amb un codi QR i s'estan fent proves per introduir el pagament directe amb targeta bancària. A més a més, s'ha implantat un sistema de balises per al guiatge de les persones cegues en totes les parades.