Notícies

Catalunya serà la primera Regió Mundial de la Gastronomia el 2025

El títol de l'Institut Internacional de Gastronomia, Cultura, Arts i Turisme, projectarà la cuina i els productes catalans arreu del món

Ricard Martín
Escrit per
Ricard Martín
Editor de Menjar i Beure, Time Out Barcelona
La Serra del Cadí, un dels rebosts de Catalunya
Foto: Shutterstock La Serra del Cadí, un dels rebosts de Catalunya
Publicitat

El 2016, Catalunya va obtenir el títol de Regió Europea de la Gastronomia: més de 500 entitats, agents i persones van celebrar unes 500 activitats relacionades amb el producte, la cuina i el territori, de dimensió diversa i de diferent caràcter. Per al 2025, l’aposta serà més forta i té la potencialitat de ser el que els anglesos denominen un 'game-changer': Catalunya ha estat escollida com a primera Regió Mundial de la Gastronomia de la història, un títol que atorga l’Institut Internacional de Gastronomia, Cultura, Arts i Turisme, una entitat independent que té com a finalitat premiar les regions d’Europa que contribueixen activament a la millora de la qualitat de vida dels ciutadans, posant en valor les diferents cultures alimentàries, l’educació per a la salut i la sostenibilitat, i la innovació gastronòmica.

A partir de l’imminent 2025, es duran a terme iniciatives a tot el territori català amb l’objectiu de posicionar Catalunya com a gran referent mundial de l’alimentació i el turisme enogastronòmic. Serà un esforç compartit entre les conselleries d’Agricultura, Ramaderia i Pesca, i Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya i les principals institucions del sector gastronòmic català: Fundació Alícia, elBullifoundation i l’Acadèmia Catalana de Gastronomia i Nutrició. Totes les empreses i particulars del sector que ho desitgin poden adherir-se a aquesta iniciativa al link de somgastronomia.cat.

En un acte celebrat al Time Out Market Barcelona, amb la plana major de l’alta cuina catalana present, el 'president' de la Generalitat, Salvador Illa, ha presentat les actuacions que formen part d’un ambiciós programa –compta amb 15 milions d’euros de pressupost– que 'de facto' serà una ambiciosa eina de promoció de la gastronomia i cultura catalanes. I qui sap si servirà per aplanar el terreny fins a l’anhelat estatus de Patrimoni Immaterial de la UNESCO per a la cuina catalana.

Segons Illa, “Catalunya viu el millor moment gastronòmic de la seva història i aquest és un reconeixement que ens hem guanyat a pols”, i que “servirà tant per mostrar-nos a tot el món com per posar en valor la gastronomia catalana de portes endins”. Miquel Samper, 'conseller' d’Empresa i Treball, també s’ha mostrat eufòric i ha afirmat que “Catalunya té el millor sector gastronòmic del món, i és el moment de fomentar l’autoestima i creure’ns-ho, perquè som els millors. Tenim 62 restaurants Michelin que sumen 77 estrelles”.

Catalunya viu el millor moment gastronòmic de la seva història

Una mica més crític s’ha mostrat Ferran Adrià, que ha recordat que l’alta cuina catalana viu un moment dolç a nivell mundial, però que cal més esforç de les institucions públiques "per explicar a tot el món què és un pa amb tomàquet. La comunicació no és una despesa, és una inversió que forma part d’un repte estructural". I ha posat com a exemple que falta múscul comunicatiu que "a la sèrie 'The Bear' es parli de cuina de Dinamarca com alta cuina, no de la catalana".

Salvador Illa, president de la Generalitat, a la presentació de Catalunya Regió Mundial de la Gastronomia
Foto: Time Out BarcelonaSalvador Illa, president de la Generalitat, a la presentació de Catalunya Regió Mundial de la Gastronomia

Aquestes són les accions principals que es duran a terme el 2025 a Catalunya i en diverses parts del món:

Gira mundial Som Gastronomia: La cuina catalana recorrerà el món amb presentacions a operadors, premsa i influencers, mostrant la seva excel·lència i creativitat. Catalunya, amb 77 estrelles Michelin, vol reafirmar el seu lloc com a destinació gastronòmica de primer nivell.

Campanyes a Espanya: En esdeveniments com FITUR 2025, a Madrid, es promocionarà el turisme enogastronòmic català, destacant-ne la identitat i singularitat.

12 mesos, 12 paisatges gastronòmics: Cada mes es posarà en valor un producte i una regió de Catalunya, amb activitats com showcookings i experiències enogastronòmiques que ressaltaran el valor de productes com el calçot, la primera iniciativa, al gener, o les varietats autòctones de raïms recuperats. A més, es destacaran el paper de les dones com a guardians de les tradicions culinàries.

Workshop internacional 'Catalunya Ve de Gust': Un esdeveniment que reunirà 90 operadors turístics globals amb 100 empreses catalanes, fomentant el networking i el descobriment de la gastronomia local.

Educació alimentària: A les escoles es promouran valors com l'alimentació saludable i la sostenibilitat a través de tallers pràctics i educatius. En aquest aspecte, Toni Massanés, director de la Fundació Alícia, ha explicat que el seu treball serà "més inclusiu que exclusiu" i el seu àmbit d'actuació anirà tant en el sentit educatiu com en el de la recerca: estan treballant en un receptari de cuina catalana pensat per a comensals amb disfàgia fet amb IA, per exemple.

Herois del Rebost: Una iniciativa per destacar productes emblemàtics com l'oli d'oliva o el vi, mitjançant esdeveniments com la Mostra de l’Oli a Barcelona o la presentació de la Guia del millor Oli d’Oliva Verge Extra de Catalunya.

Promoció internacional 'Catalan Food': Durant el 2025, showcookings i degustacions portaran la gastronomia catalana a mercats estratègics.

Ruta "Tasta el Grand Tour": Un itinerari per descobrir Catalunya a través de la seva gastronomia, combinant paisatges, productes locals i experiències úniques.

Infraestructures enogastronòmiques: El 2026, Catalunya estrenarà noves infraestructures enogastronòmiques, com l’Espai Vi de Falset i l’Espai Cuina i Mar de l’Ametlla de Mar, que ajudaran a difondre la riquesa gastronòmica del territori. Aquests espais serviran per educar i informar els visitants sobre els productes locals i les tècniques culinàries de la nostra regió.

Cultura del vi: Dotze jornades exclusives per promocionar les Denominacions d’Origen (DO) catalanes culminaran en una gran festa del vi a Barcelona.

Ficció: Una sèrie de televisió a càrrec de 3Cat i una gran campanya internacional reforçaran l’orgull gastronòmic local i la projecció de Catalunya com a referent mundial.

Publicitat: Es llançarà una gran campanya de publicitat a nivell nacional i internacional per promoure Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia. Aquesta campanya incidirà en l'orgull dels catalans i en la promoció de Catalunya com una destinació gastronòmica única i excepcional.

NO T'HO PERDIS: Els 50 millors restaurants de Barcelona

Vols estar al dia de tot el que es mou a la ciutat? Inscriu-te a la nostra newsletter i tindràs tota la info i els plans que t'agraden per gaudir de Barcelona

Més de Love Local

    Últimes notícies

      Publicitat