[title]
L’educació sentimental, la iniciació sexual
Una part important de les pel·lícules que, el 2020, podrien guanyar un, dos, tres o quatre Premis Gaudí (o cap ni un) ens parlen sobre l’educació sentimental, la formació de l’esperit romàntic o la iniciació al sexe i l’amor. Històries més aviat tristes i amb un regust melancòlic, amb noies i nois que dubten entre arriscar-se i entregar-se ara en cos i ànima o deixar-ho per més endavant. Són films com ‘La vida sense la Sara Amat’, ‘El viatge de la Marta (Staff only)’, ‘La innocència’, ‘Suc de síndria’ i, en versió més adulta, ‘Els dies que vindran’, on els personatges de David Verdaguer i Maria Rodríguez ja han fet els deures... i una mica més, i s’enfronten a l’arribada de la primera criatura sense abandonar els dubtes emprenyadors, les cabòries constants i els replantejaments vitals. Semblava lògic doncs que, el dia de la festa de les obres seleccionades per als Gaudí, a l’Antiga Fàbrica Damm barcelonina, es repartissin condons entre els assistents. Quasi es van donar més condons que patates fregides i fruits secs! Però no va ser una iniciativa de l’Acadèmia catalana i d’Isona Passola, sinó dels responsables d’un film que encara no s’ha estrenat, ‘La innocència’.
La pèrdua de la innocència a València
De què va aquesta pel·li rodada a València, amb Sergi López i Laia Marull? Dirigida per Lucía Alemany, que ha coescrit el guió amb Laia Soler, explica el lògic cacau mental que té Lis (Carmen Arrufat), una adolescent d’un petit poble, a l’hora d’enfrontar-se a la seva primera experiència sexual. Pressionada per un noviet quinqui, tenyit i drogoaddicte (Joel Bosqued) i qüestionada per les seves amigues i els seus pares (López i Marull), Lis farà el que farà, i llavors passarà el que passarà. I aconseguirà el seu somni d’anar-se’n a Barcelona a estudiar circ? Comproveu-ho quan s’estreni el llargmetratge d’Alemany.
El millor de la festa
Tornem a la festa de la Damm? Clàssics: discursets de Passola, convidats molt ben vestits i d’altres que semblaven trets de ‘Los olvidados’ de Buñuel, selfies, alegria cervesera i poquet menjar. Els bars i restaurants de la zona del carrer Rosselló amb Cartagena van fer l’agost, perdó, l’octubre, servint sopars a molta penya de farandulers amb gana. Un petit rànquing del més bonic de la pseudogala gaudiniana: la parella Marcel Borràs & Aina Clotet, amb nen incorporat; els espectaculars ulls d’Enric Molina, el protagonista de ‘Sense sostre’; l’estilisme impecable de la companya Marta Armengou, l’ànima de ‘La cartellera’ de Betevé; la barba de Max Grosse; el pentinat i el vestit ‘Quo Vadis’ d’Irene Moray; l’empenta i il·lusió de tots els equips dels curtmetratges; el look matador de David Ruiz, realitzador de ‘Sant Martí’; la cella partida i les profundes ulleres de Félix Herzog; el cabell ros de l’actor Daniel Horvath, que no para de viatjar a Rússia per motius de feina; l’eficiència d’Ana Sánchez organitzant el photocall; la veu vellutada de Dafnis Balduz, que està de gira amb Carmen Maura amb ‘La golondrina’ i té als cinemes ‘Mientras dure la guerra’; les cares de sorpresa de Biel Rossell i Maria Morera, els vailets de ‘La vida sense la Sara Amat’; la cara de “què hi faig jo en aquest coi de sarau” de Carlo Padial; el pírcing al nas de Xavier Artigas, codirector del documental ‘Idrissa, crònica d’una mort qualsevol’; el look extremat de Lluís Miñarro; la tofa indomable i lleonina de Dani de la Orden; i l’atractiu letal de Neus Ballús, que em posa nerviós i m’atabala.
Sisplau, que algú gasti la gometa!
Els Gaudí, que seran presentats per Anna Moliner en una cerimònia dirigida per Jordi Prat i Coll i produïda per Dagoll Dagom el 19 de gener, van tenir l’any passat un guanyador que ja reflexionava sobre els primers amors i els primers sexes: el curt de Bàrbara Farré ‘La última virgen’. Esperem que, d’aquí al 19 de gener, alguns de nosaltres haguem pogut gastar el profilàctic que ens van regalar el 30 d’octubre. Santa Innocència!