[title]
El tren és el futur. Això és el que ens repeteixen una vegada i una altra des de fa anys, però Europa encara té diversos problemes de ferrocarril, i és que encara hi ha xarxes nacionals fragmentades –si no, que ho diguin als usuaris de Rodalies–, bitllets caríssims i trajectes massa lents. I si Europa es dotés d'una veritable xarxa ferroviària tan fluida com la d’un metro? Imagineu-vos un metro a escala del continent, una línia d'alta velocitat que travessaria cada país europeu, des del Regne Unit fins a Turquia, sense fronteres ni complicacions. Doncs, malgrat semblar una proposta utòpica, aquesta és la idea una mica megalòmana de Starline, un projecte que vol fer del ferrocarril el mitjà de transport definitiu al continent.
400 km/h i estacions que no semblaran estacions
Amb trens que viatgen a 400 km/h, Starline promet escurçar els trajectes interminables i oblidar-nos dels trens que zigzaguegen entre mil estacions. Però això no és només una qüestió de velocitat, sinó que les estacions estaran situades a les perifèries de les grans ciutats, lluny dels centres congestionats, i es convertiran en autèntics hubs culturals amb sales de concerts, museus i espais per a esdeveniments.
Pel que fa als detalls, Starline també proposa dir adeu a la distinció entre primera i segona classe. Els trens, vestits amb un blau viu inspirat en la bandera europea, oferiran espais tranquils i cafeteries, perquè viatjar no impliqui haver de triar entre el vagó sorollós i el seient de plàstic d’un vell tren de Renfe. En matèria de seguretat, Starline aposta per la intel·ligència artificial, biometria i detecció automatitzada de les amenaces, tot i que encara no sabem si això vol dir que passarem menys temps buidant la bossa davant un agent de seguretat, però la idea és tenir un sistema ultrafluid i ràpid.

Menys avions, més trens
Aconseguir un 80% menys de vols de curt abast: aquest és l'objectiu de Starline. Si el projecte es fes realitat, podria democratitzar el tren com a alternativa evident a l’avió, amb trajectes que es preveuen que serien un 30% més ràpids que en cotxe o en ferrocarril convencional. I per evitar el trencaclosques dels bitllets, Starline preveu un sistema de venda unificat en una sola plataforma, sense haver de saltar entre tres aplicacions, una targeta de fidelització o un abonament que ja hem oblidat que teníem.

Una revolució també per al transport de mercaderies
Starline no vol només revolucionar els trajectes de passatgers. El projecte també té com a objectiu accelerar el transport de mercaderies a través d'Europa, especialment subministraments mèdics, productes frescos i béns manufacturats, per reduir dràsticament els terminis de lliurament. Llavors, projecte visionari o deliri utòpic? Starline encara està lluny de ser una realitat, però, sobre el paper, la idea és atractiva.