[title]
L'any passat, la destil·leria Teichenné, a Tarragona, va guanyar un premi que és l'equivalent als Oscar de les begudes alcohòliques: van rebre la medalla d'or a Millor Licor d'Herbes del Món a la International Wine Spirits Competition de Londres. Sembla una notícia que va passar desapercebuda, o potser no tant: després de les projeccions del festival de documental musical In-edit, oferien al públic un xarrup d'Heretic.
El trago és excepcional: com destaca el jurat de la IWSC, "és profund, compleix i atractiu, carregat d'aromes de pi i fruits del bosc, que porten a un complex equilibri en boca de comí i espècies dolces". El xarrup l'oferien en un bufó gotet amb dues creus, una d'elles invertida. Som davant una campanya de màrqueting esotèric amb toc satànic, similar a la de la irreverent ratafia l'Hòstia? "No. La diferència amb el màrqueting de l'Hòstia és que la història que venem és real", explica en Gerard Soler, cap de màrqueting de Teichenné.
El licor Heretic el fa en Marc Teichenné, CEO de la licorera, i està elaborat d'acord amb la fórmula familiar que va fixar el seu rebesavi Jean Teichenné als Pirineus occitans, a finals del segle XIX. Aquesta és una beguda amb ideologia i propòsit: Jean Teichenné tenia creences càtares, i l'etiqueta i el 'packaging' d'Heretic, inspirats en la visió d'en Marc Teichenné, i duta a terme per Abraham López i Gerard Soler, "és un homenatge als qui van ser perseguits pel fanatisme religiós, i també als qui es rebel·len contra el poder establert", explica Soler. Les dues creus contraposades de l'etiqueta simbolitzen que, en darrera instància, "tot el poder corromp. Però no volem adoctrinar ningú, preferim que el licor parli per si mateix", puntualitza Soler. Recordem que els càtars eren una escissió del cristianisme –heretgia en deien aleshores– que creien en la reencarnació i que aquest món és obra del Diable.
"Heretic té un missatge: tot el poder corromp"
I parla sol, aquest mam diví. És una beguda sedosa i aromàtica, feta amb 36 botànics, que amb un sol glop et transporta del bar al bosc. "Està fet amb una triple destil·lació. Un licor d’herbes perquè sigui considerat com a tal, ha de portar un mínim de 100 gr de sucre per litre. Heretic en porta 104, quasi el mínim exigit. No volíem una beguda ensucrada com passa habitualment en aquesta categoria. No som un Jagger, que se serveix glaçat. Si prens Heretic a menys de 2º perdràs matisos", adverteix Soler. La triple destil·lació, assegura, minimitza la ressaca.
Esclar que en Marc Teichenné no és un enòleg o empresari qualsevol. Va ser el guitarrista i cantant de The Rippers, una aguerrida i radical banda de punk-rock de l'Arboç que durant els 2000 van publicar un grapat de discos com 'No Mört' (2001) o 'Fire Tractaät' (2012), que van tenir ressò en l''underground' estatal i internacional. The Rippers van evolucionar dels postulats dels Stooges o Social Distortion cap a una foscor barroca que lliga perfectament amb la imatgeria del licor Heretic (i sabien bé el valor del shock-rock: van publicar una edició limitada en vinil de 'No Mört' en què la portada era una funda en blanc tacada per una galletada de sang de porc!). Avui, Teichenné té un projecte de folk rock fosc en occità, Tesseire.
"Tota la nostra imatge està molt estudiada, però a la vegada és molt autèntica: l'etiqueta té paper natural, tot el 'packaging' és sostenible, ens dirigim a un públic 'underground', gent independent que no segueix cap cànon estètic ni es casa amb cap tendència", explica Soler. Però més enllà de nínxols i etiquetes, Heretic és un licor excel·lent que tant pot acontentar el black metaler més pagà del món com a la tieta més teresina. I només costa 16 euros.
NO T'HO PERDIS: Els millors bars de rock de Barcelona