[title]
Després de gairebé tres mesos en període de proves, el nou tramvia de la Diagonal ja té data d’estrena. Segons ha avançat ATM de Barcelona, els passatgers podran agafar el tramvia fins a Verdaguer pel nou tram de la Diagonal a partir del 9 de novembre, tot i que, abans de donar per finalitzats els treballs, encara falta una prova més. Fins al dia de l’estrena, el tramvia estarà en període de marxa en blanc, una fase en què se sotmetrà a una mena de simulació del que serà el servei real però sense passatgers a bord. Durant aquests dies, doncs, els combois circularan a la velocitat comercial i s’aturaran a les parades pertinents –com ho faran a partir del 9 de novembre– per simular l’intercanvi de viatgers.
“Amb aquests 2 nous quilòmetres de tramvia connectem la trama de l’Eixample amb Sant Adrià i Badalona, i alhora amb la transformació de la Diagonal hem posat aquesta via al servei de la mobilitat sostenible, un nou i millorat carril bici i voreres més amples i més verdes”, ha assegurat la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet. L’ampliació del tram entre Glòries i Verdaguer ha suposat dos anys d’obres i una renovació integral que ha inclòs la urbanització del tram de l'avinguda Diagonal entre el passeig de Sant Joan i la plaça de les Glòries, amb noves voreres que gairebé han doblat l’espai per passejar, carrils bici de doble sentit i nous elements com fanals i semàfors.
La línia T4 de Trambesòs serà la que operarà el nou recorregut de Glòries a Verdaguer, modificarà la direcció Ciutadella-Vila Olímpica –que fins ara era el seu recorregut habitual– i anirà cap al centre de la ciutat. El servei, però, no se suprimirà, sinó que el cobriran la T5 i la T6, dues línies que els usuaris hauran d’agafar per anar en direcció Ciutadella-Vila Olímpica durant la marxa en blanc del nou tram. Per preparar i avisar tothom, fa dies que a les parades de tram s’informa d’aquest canvi amb cartells i personal d’informació. En total, un cop s’estreni el nou tramvia a principis de novembre, es preveu que doni servei a uns 24.000 viatgers al dia i es calcula que eliminarà uns 2.000 cotxes de la Diagonal.
Un sistema pioner a l’Estat
L’ampliació del tram no només suposarà una millora del transport públic de la ciutat, sinó que estrenarà un model pioner a Espanya. Per primer cop a l’Estat, en lloc de connectar les xarxes tramviàries amb una línia aèria de contacte o catenària a l’aire lliure, es farà amb un sistema d’alimentació contínua per terra. Aquesta solució tecnològica s'implementarà a través d’un tercer carril que estarà enrasat a la superfície entre els dos raïls i que només alimentarà els tramvies al seu pas, cosa que permetrà que els vianants hi passin sense cap mena de perill. Per aconseguir posar en marxa aquest sistema ha sigut necessari adaptar la flota actual i equipar els nous tramvies, una iniciativa pionera al país i al món, ja que es tracta del segon cop que s’adapta una flota de tramvies en funcionament a aquesta tecnologia.