[title]
Catalunya està plena de racons màgics, museus i galeries de tota mena, edificis històrics i molt més que amaguen segles i segles d'història. A més de les esglésies, els monuments i els llibres, la història de Catalunya també es pot explicar a partir dels raïls del territori, per on han passat milions de passatgers i mercaderies a bord de trens que actualment són autèntiques relíquies. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ara ha volgut restaurar un d'aquests trens icònics i posar-lo a disposició de tothom per donar un cop d'ull a l'evolució del transport ferroviari català.
El vehicle es tracta de l'automotor elèctric CGFC 5.105, que pertany a la sèrie 5.000 que va donar servei entre 1960 i 1999 a la línia Llobregat-Anoia, coneguda com a 'carrilet'. El tren va connectar Barcelona i Manresa durant gairebé quatre dècades i és l'única peça d'aquesta sèrie que es conserva a Catalunya. Les tasques de renovació han restaurat l'exterior i han fet una restauració integral de l'interior del vehicle, que tenia una capacitat per a 56 passatgers asseguts i podia anar a una velocitat màxima de 70 km/h. El tren va ser batejat amb el nom de Naval i va pertànyer a una sèrie de 23 automotors construïts entre finals dels anys 50 i inicis dels 60, la majoria dels quals van circular per la línia del ‘carrilet’.
L'any 1999, tota la sèrie 5.000 va ser retirada del servei per l’arribada de les noves unitats de tren 213. Poc més tard, els vehicles antics van ser desballestats, amb l’excepció de l’automotor 5.105, que va ser catalogat com a material històric i preservat. Ara, el comboi restaurant es podrà visitar de manera gratuïta a l'Espai de la Via Mètrica, al costat de l'estació de Martorell Central de FGC, on ja hi ha exposats altres trens històrics.
Què és l'Espai de la Via Mètrica?
L'Espai de la Via Mètrica de Martorell es va inaugurar el passat mes de març de 2023 amb l'objectiu de fer accessible la història de la mobilitat ferroviària catalana. El centre es va sumar als altres que FGC ha habilitat els darrers anys per preservar els seus vehicles a instal·lacions històriques com La Cotxera de Rubí; La Nau del tren històric del Vallès, situada al Centre Operatiu de Rubí d’FGC; i el Moll de la Pobla, a l’estació de La Pobla de Segur de la línia Lleida-La Pobla de Segur.
El centre de Martorell també té l'objectiu de preservar els vehicles històrics, concretament els de la línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils. Actualment, s'exposen una vintena dels vehicles icònics entre locomotores, cotxes i vagons del segle XX, una col·lecció que es pot visitar gratis amb reserva prèvia a través de la web de Patrimoni de FGC.