[title]
Fa anys que una part de la població de Barcelona percep els creuers massius i els pisos turístics com una amenaça. Per millorar la convivència entre el veïnat i els visitants, fa unes setmanes Jaume Collboni va anunciar que el consistori prohibirà els més de 10.100 pisos turístics de la ciutat cap a l'any 2028 i que, a partir del pròxim octubre, la taxa turística serà d'entre 5 i 7,50 euros per nit i persona. Pel que fa als creuers, Collboni va defensar posar límits a la seva arribada a la ciutat al mes de maig, tot i que, poc més tard, en una entrevista a 'El País' va refredar aquestes intencions i va defensar apujar la taxa turística als creueristes en trànsit més enllà dels 4 euros per compensar la petjada que deixen.
En mig d'aquestes mesures, s'acaben de publicar les dades oficials sobre l'arribada de creuers al Port de Barcelona que revela que el nombre de passatgers de creuers s'ha multiplicat per 10 en els últims 25 anys. Les xifres mostren un creixement gairebé sense aturador durant un quart de segle, excepte pel parèntesi que va causar la pandèmia. El nombre de creueristes a la ciutat va començar a augmentar amb la celebració dels Jocs Olímpics a Barcelona l'any 1992, on una enquesta de Turisme de Barcelona de 1994 va registrar 173.838 arribades en 289 embarcacions. Des de llavors fins a l'any 2011, la crescuda va ser ininterrompuda, quan la xifra es va disparar fins als 2,65 milions de creueristes i uns 800 de vaixells anuals.
Malgrat que la crisi va aturar la pujada, no la va reduir. A la segona meitat de la dècada, la xifra va continuar creixent fins als 3,14 milions de passatgers el 2019, el rècord fins a l'any passat. Durant el 2020, el port va rebre menys de 200.000 viatgers a causa de la covid-19, tot i que, actualment, ja gairebé no en queda rastre, ja que el passat 2023 es va aconseguir un nou rècord amb 3,56 milions de creueristes i es preveu que aquest 2024 aquesta dada encara es pugui superar.
Un factor a destacar és la importància del Port de Barcelona dins el continent. L'any passat vam anunciar que es va convertir en el segon de l'Estat que més creuers va rebre, després del de Las Palmas, i enguany el seu paper com a port base s'ha reafirmat. Només en aquest primer semestre, ja arriben al 83% de les escales, que són els que comencen o acaben el seu viatge a la capital catalana, de fet, el 53,4% dels passatgers embarquen o desembarquen des de Barcelona, mentre que per la resta, la ciutat és una parada intermèdia.
L'expansió del Port, envoltada de polèmica
La polèmica sobre l'arribada dels creueristes i les declaracions de Collboni arriba en mig del projecte d'expansió del port, que inclou la construcció de tres molls que acolliran la nova terminal de ferris del Moll Adossat. Amb l'ampliació, el port acollirà set terminals de creuers i una terminal de ferris, cosa que el convertirà en un espai dedicat principalment al trànsit de passatgers. Algunes plataformes com Stop Creuers ha reivindicat sense resultat que s'aturés la licitació del projecte, amb l'argument que les dues terminals que es posaran en marxa faran créixer les arribades fins als 5 milions. Segons ells, l'augment d'arribades "empitjorarà la qualitat de l'aire i la salut de la ciutadania", i consumirà "aigua, energia i molts altres recursos de la ciutat".