[title]
Mai saps què pot donar de si un viatge en cotxe per la mítica Ruta 66. Una nit de karaoke a Joplin, una ciutat de l’estat de Missouri, va ser el punt d’inflexió per a l’Aida i la Laura Molano. D’allí va sorgir Joplin, una marca de moda sostenible que es nodreix de l’estètica western, però amb el filtre personal d’aquestes dues germanes del Penedès. Voleu conèixer els quatre punts cardinals d’aquest projecte?
Orgull proletari
Des de ben petites, les germanes Molano han tingut fascinació per la moda i cap aquí han encarrilat les seves carreres professionals: l'Aida és venedora de teixits a la botiga Gratacós i la Laura treballa com a model de prototips en una coneguda empresa tèxtil. Aquestes feines les compatibilitzen amb Joplin, una marca indie on conflueixen els seus talents i aprenentatges, la primera com a estilista i la segona com a patronista. “Venim d’una família humil -reivindiquen- i de moment no ens podem permetre viure només de Joplin”.
Una mirada singular
Tot i que l’estètica western reverbera en els seus dissenys –ja sigui un vestit llarg i ample de cotó amb estampat de quadres pastel o una jaqueta 'oversize' a joc amb un minivestit metal·litzat– l’estil de Joplin és eclèctic i versàtil. Però, sobretot, és molt Molano perquè no deixa de ser una extensió de la seva personalitat. Per això els seus dissenys desprenen sentit de l’humor, una mica d’extravagància i d’irreverència, un seductor aire retro i la sensació que tot allò que toquen es converteix en cool. Potser aquest és el seu secret: creuen a mort en allò que fan i prediquen amb l’exemple. “No tenim una marca per postureig, ens agrada portar la nostra roba cada dia”, assegura l’Aida. I és que no poden molar més.
Sota comanda
L’acumulació d’estoc és una llosa per a les marques que comencen i t’obliga a entrar en el cercle viciós de la producció. Joplin no ha volgut entrar en aquesta roda, per això treballen principalment sota comanda. I de moment ho fan en el petit taller que la Laura té a Vilafranca del Penedès. Aquesta és la seva aportació per fer de la moda un lloc més just i més ètic. A banda, aquest sistema els permet fer adaptacions de color i de teixit al gust de les clientes (mireu les seves propostes a joplinatelier.com). Però com en aquest món la visibilitat és imprescindible, des de fa unes setmanes tenen un mini córner a la concept store barcelonina Vasquiat. “I potser en vindran més”, afegeix la Laura.
Doble trending topic
Quan la futbolista Alèxia Putellas va sortir al programa 'El hormiguero', el seu conjunt de tres peces en teixit metal·litzat es va fer viral. Era un disseny únic que la Laura s’havia fet per superar un mal d’amor, però just en aquell moment el tenien en un showroom de Madrid. I d’allà va anar a parar al famós plató de televisió d’Antena 3 gràcies al bon ull d’una estilista. Un any més tard, l’exministra i ara eurodiputada Irene Montero va portar el mateix conjunt en un acte institucional del 8-M... i de nou va ser trending topic! Però com diuen les Molano, “amb els likes no es paguen les factures”. Joplin també ha posat un peu a TV3 i ha vestit més d’un cop i de dos i de tres la presentadora d’Eufòria, l’actriu Marta Torné, i també la Carol Rovira, membre del jurat d’aquest talent show català. El seu últim encàrrec també és musical: un vestit que la cantant d’Amaral estrenarà aquest juliol al Festival Cruïlla. I ja serà el segon que li fan!