[title]
La bachata avui està de moda (recordem l''Ateo' de Nathy Peluso i C. Tangana, i 'La fama' de Rosalía i The Weeknd), però el mèrit d'haver popularitzat aquest gènere dominicà arreu del planeta és de Juan Luis Guerra. Llegenda de la música, venerat a tota Llatinoamèrica, és el tòtem del merengue, com Rubén Blades ho és de la salsa, que també va actuar al Fòrum unes hores més tard, convertint Barcelona a la capital de la música llatina durant unes hores. De fet, el seu reclam com a caps de cartell van fer de dissabte la nit la més concorreguda –25.000 assistents– dels quatre dies del Cruïlla. I amb raó.
El dominicà, acompanyat pels seus inseparables 4.40, va fer un repàs dels seus quaranta anys de carrera. Del 'Rosalía' inicial a la 'Bilirrubina' final, va anar desgranant els seus temes més coneguts i van sonar tan vigoritzants com quan es van publicar. Amb un públic entregat –qui no se sap de cap a peus 'Burbujas de amor'?–, Juan Luis Guerra va signar uns àlbums mentre 4.40 interpretava 'Como abeja al panal'. Quan a la pantalla gegant es van veure les llàgrimes del noi a qui van lliurar els discos, l'emoció es va contagiar per tota l'esplanada del Fòrum.
Per a l'ofensiva final, Guerra es va guardar el músic tres dels seus obusos més precisos: 'A pedir su mano', 'Bachata rosa' i, és clar, la 'Bilirrubina', que va provocar un desgavell de serotonina entre el públic.
NO T'HO PERDIS: Els millors festivals de música de Barcelona i Catalunya