[title]
Les façanes de Barcelona són famoses arreu del món per la seva història i detallisme, però si parlem de les més fotografiades, el primer premi és, sens dubte, per a la de la Casa Batlló. L’exterior de l’edifici de Gaudí és una meravella que atreu milers de mirades cada dia, i ara tornarà a ser l’escenari per a la projecció del seu mapatge anual, un dels reclams turístics de l’hivern a la ciutat, ja que només es podrà veure durant un temps molt limitat.
La proposta d’enguany ha estat a càrrec de Quayola, un artista reconegut per utilitzar la tecnologia a les seves propostes d’instal·lacions immersives on els paisatges, l’escultura clàssica i la iconografia són molt presents. Després d’exposar a museus com el Park Avenue Armory de Nova York i el National Art Center de Tòquio, Quayola presenta el mapatge Arborescent a Barcelona. Segons el que ha avançat l’organització, el mapatge d’enguany rendeix homenatge a la natura, amb estructures ramificades en forma d’arbre que es despleguen al llarg de la façana de la Casa Batlló. “Aquestes formacions arbòries creixen, es connecten amb els elements arquitectònics i es balancegen com si fossin mogudes per un soroll algorítmic que imita el comportament del vent”, explica Quayola.
Com ja és habitual, la projecció també anirà acompanyada d’una banda sonora original composta també per Quayola. La peça combina l’estètica instrumental tradicional amb una composició algorítmica feta a través d’un programari creat també per l’artista. La música, doncs, seguirà el moviment i el creixement de les plantes que es projectaran a la façana de la Casa Batlló.
Quan podrem veure el nou mapatge de la Casa Batlló?
L'espectacle visual Arborescent es projectarà de manera gratuïta el dissabte 1 i el diumenge 2 de febrer, amb sessions programades cada mitja hora que començaran a les 19.45 h i finalitzaran a les 22.30 h ambdós dies. Una experiència dissenyada per ser seguida en directe, així que si no us la voleu perdre, anoteu les dates en el calendari, ja que, a diferència d’altres com la creada per l’artista Sofia Crespo, la d’aquest febrer no es podrà veure en línia.
Dins el procés creatiu
Com ja us podeu imaginar, crear una obra d’aquesta mena no és gens fàcil. “La part més fascinant del procés creatiu va ser simular l’impacte del vent artificial en diverses espècies d’arbres. El moviment de cada branca balancejant-se en el vent es converteix en un nou objecte de contemplació”, explica Quayola. Segons l’organització, un dels reptes més grans del projecte va ser aconseguir integrar el moviment i les dinàmiques botàniques en la geometria arquitectònica de la façana. Tot i les dificultats, Quayola assegura que poder treballar i profunditzar dins l’obra de Gaudí li ha “reafirmat el poder infinit de la natura com una font inesgotable d’inspiració artística”.