Notícies

La gala Catalunya Aixeca el Teló planteja màgia contra la incertesa

Sílvia Abril i el Mago Pop presenten al Teatre Victòria de Barcelona l'espectacle que marca l'inici de la temporada teatral

Manuel Pérez
Escrit per
Manuel Pérez
Catalunya Aixeca el Teló 2020
Foto: Sergi Panizo
Publicitat

Reprendre una rutina que ha saltat pels aires. Cada any, la gala Catalunya Aixeca el Teló funciona com a tret de sortida de la temporada teatral. A les portes d'un exercici ben incert, el sector necessita tota la pirotècnia possible per projectar la sensació de seguretat que ha de tornar a omplir els patis de butaques, i que la metxa es torni a encendre.

El Teatre Victòria del Paral·lel ha estat l'escenari escollit i el Mago Pop, el seu propietari, ha presentat el xou juntament amb l'actriu Sílvia Abril. La gala s'ha retransmès per TV3, o millor dit, un programa pensat per a TV3 s'ha enregistrat en directe des del teatre. El dinamisme televisiu i els explosius trucs d'il·lusionisme de l'amfitrió han aconseguit que la gala fos fàcil d'empassar, la perspectiva no ho és tant.

Catalunya Aixeca el Teló
Foto: Sergi Panizo

Al matí, com és tradicional, l'Associació d'Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca) havia presentat les xifres d'una temporada tallada abruptament al març. El balanç: s'han deixat d'ingressar 30,5 milions d'euros només a Barcelona, 850.000 espectadors menys respecte de la temporada anterior, 510 obres cancel·lades. Un desastre.

Que no falti la crítica

Tal vegada perquè el sector ja no té molt més a perdre, la gala va mantenir el to crític més elevat del que és costum. En el monòleg inicial Sílvia Abril va colar entre un reguitzell d'acudits a l'engròs algun dard cap a la nova consellera de Cultura, Àngels Ponsa –“quin moment més adient per arribar al càrrec”–, i cap a l'alcaldessa Colau, per la publicitat dels teatres a la via pública.

Més brillant ha estat la intervenció de la companyia La Calòrica que, abillats amb vestuari de la peça 'Els ocells' i també fent gala de l'esperit crític de l'obra, han plantejat un memorial de greuges i precarietats de la professió teatral. L'esquetx ha acabat en un intent d'assemblea, no sense un punt irònic cap a la falta de consensos en el sector.

Catalunya Aixeca el Teló
La Calòrica a Catalunya Aixeca el Teló 2020Foto: Sergi Panizo

Diferents vídeos que imitaven formats televisius han servit també per denunciar la desaparició d'algunes sales de teatre i per reclamar que els pressupostos en cultura arribin al 2%. També s'han celebrat els dos balons d'oxigen que acaben d'arribar al sector: per una banda la declaració de la cultura com a bé essencial, de l’altra, l'ampliació dels aforaments de les sales. No tot havien de ser males notícies quan parlem d'una festa. Això sí, s'ha prescindit del còctel final i els protocol·laris contactes dels bons saraus s'han reduït a la mínima expressió emmascarada.

Premis a la trajectòria 

No poden faltar en tota gala els premis i reconeixements. Els d'enguany cap a la companyia Ruta 40 (al projecte artístic singular), al Taller d'Escenografia Castells (trajectòria), la Planeta de Girona (millor sala) i, finalment, Maria Agustina Solé, fundadora del Teatre Regina per a tots els públics, que ha estat Premi Honorífic d'Adetca.


NO T'HO PERDIS: Teatres i cinemes ja poden omplir el 70% de l'aforament

Últimes notícies

    Publicitat