Notícies

La Rambla s’acomiada de les seves rajoles ondulants

El nou paviment de llambordes sostenibles no distingirà entre calçada, vorera i passeig central

Rita Roig
Escrit per
Rita Roig
Editora Cultura i Notícies
Publicitat

A partir d’ara, si passegeu per la Rambla, fixeu-vos en les rajoles ondulades que tant la caracteritzen: tenen els dies comptats. Ahir es van posar en marxa les obres per la transformació de la Rambla, que comencen per la zona de Colom i que portaran grans canvis en aquesta via emblemàtica de Barcelona. Un d’ells és substitució de les mítiques rajoles onejants de diferents tonalitats per un altre tipus de llambordes, més sostenibles. 

El canvi en el paviment serà una de les novetats principals en aquest primer tram i en tota la futura Rambla. El passeig dirà adeu a l’asfalt per fer lloc a un nou terra de pedres naturals i de diferents formats, que cobrirà tot l’espai de l’eix de granit i pòrfir, de manera que el carrer quedarà unificat, de façana a façana.

Al primer tram de les obres les rajoles onejant ja han començat a desaparèixer. Però, quant temps feia que decoraven la Rambla? Doncs des dels finals dels anys 70, després que l’any 1961 Noel Clarasó, columnista barceloní, proposés un terra onejant de diferents colors i Adolf Florensa i Jordi Ros l’incloguessin en el seu projecte per a la Rambla. 

La Rambla de Barcelona sense turistes
Foto: Marc Lozano

 Ara bé, les rajoles no eren una idea original del columnista. Estaven inspirades en el paviment de la plaça de Rossio, a Lisboa, que estava decorat en forma d’onades i que molt abans d’arribar a la Rambla havia servit de model per a la plaça de Sao Sebastiao de Manaus (Brasil), i els passejos marítims de Rio de Janeiro i Alacant.

A Barcelona, el paviment ondulat de la Rambla es va construir amb el ‘vibrazo’ de la casa Escofet, una versió per a exteriors del terratzo que va decorar els terres dels pisos i cases durant els anys setanta. L’estètica ‘setantera’, però, tenia un gran inconvenient: les rajoles es trencaven molt fàcilment, i es van haver de substituir per d’altres de mida més petita.

Aquest paviment deteriorat amb els anys -que segons l'Ajuntament ara té tonalitats massa desiguals i ha quedat obsolet- es substituirà amb llambordes sostenibles i resistents. Crearan un terra a franges on no hi haurà distinció entre voreres, calçada i passeig central, fet amb peces de 20 per 30 centímetres. D'altra banda, s’està estudiant quines accions de conservació històrica es poden dur a terme.

L'Ajuntament aprova la reforma de la Rambla
FOTO: Ajuntament de BarcelonaL'Ajuntament aprova la reforma de la Rambla

La transformació de la Rambla

Més enllà del nou paviment, la Rambla viurà en els anys vinents una transformació completa. S’hi afegiran 21 arbres nous, i els escocells seran més amples i se’n millorarà el subsol. A més, s’hi instal·laran més de 100 bancs i l’enllumenat s’unificarà amb un únic disseny.

L’objectiu d’aquesta transformació és connectar la Rambla amb el mar i convertir-la en un passeig més verd, confortable i amable al vianant. Tot just acaba de començar la primera fase de les obres, en què es modificarà el traçat de l’avinguda de les Drassanes per allargar la Rambla i obrir-la al mar amb una nova plaça.

Les obres es faran per fases i no s’ocuparà simultàniament els dos costats de la Rambla, de manera que es garantirà en tot moment els desplaçaments a peu i amb bicicleta, el trànsit veïnal, de serveis i de vehicles d’emergència i el transport públic.  

NO T'HO PERDIS: Els carrers més bonics de Barcelona

Llegeix el número d'octubre de Time Out Barcelona amb entrevistes, reportatges i les millors recomanacions d'oci i cultura de la ciutat 

Últimes notícies

    Publicitat