[title]
Una interpretació no petrificada
Hi ha una cosa encara més fascinant que descobrir un nou actor o actriu, i és redescobrir-ne un o una que tu et creies que ja tenies controlat o controlada. Sorprendre’t amb una figura reconeguda del cinema de qui no esperaves sorpreses. Que només hi esperaves unes bones, notables o excelses interpretacions. Que ja és molt. No em queixo. I m’ha passat. I ho celebro. A 'Petra' he trobat una Marisa Paredes desconeguda, sense els aquells gestos i tics habituals. Com ara se sol dir, és una Paredes fora de la seva zona de confort i, com també se sol dir (massa i tot), gestionant un treball d’interpretació nou en ella.
El risc de la veterana
La Marisa Paredes de la pel·lícula no és la mateixa actriu de, per exemple, vàries obres de Pedro Almodóvar. Relegada a un paper secundari i molt pendent de la planificació especialíssima de la pel·li, té la gran ocasió de reinventar-se, de sortir del tòpic i, sense desaprofitar ni un minut les ensenyances apreses en els seus 50 anys de carrera a la pantalla, sortir de la còmoda autopista i començar a circular per camins (compte amb la metàfora!) plens de pedres, herbes silvestres, bassals d’aigua i d’altres agressions a la geografia.
La professional i el debutant
Part de la culpa d’aquesta situació de (teòric) desampar ve del fet d’haver-se d’enfrontar, en vàries escenes, a un actor no professional, Joan Botey, que hi encarna el seu marit. Una de les tasques principals de Rosales ha estat la d’apropar l’escola, l’experiència i l’educació actoral de l’actriu cap a les maneres espontànies i sense polir del seu company de seqüència. I que l’invent arriscat no grinyolés.
No és l’actriu d’Almodóvar
A 'Petra' m’encanta no veure-hi l’Huma Rojo de 'Tacones lejanos' o la Becky del Páramo de 'Todo sobre mi madre'. Sí, és evident que el seu personatge no deixa de ser, un cop més, una dona de classe alta, una diva que mira els altres per sobre les espatlles, però la manera que té Paredes de comunicar el seu drama intern al públic no té res a veure amb papers seus anteriors. Ni en uns trucs ja sabuts.
NO T'HO PERDIS: La crítica de 'Petra'