[title]
El Sant Jordi del teatre torna a Catalunya amb el mateix objectiu de la primera edició: omplir de gom a gom totes les sales de teatre del país. Un any després de batre el rècord d’assistència als teatres de Catalunya en un sol dia amb 55.583 entrades venudes, el Cap Butaca Buida celebra la seva segona edició el dissabte 22 de març. Enguany, la Diada del Teatre ofereix 80.000 butaques disponibles de més de 200 espais escènics adherits i pretén batre el rècord que va aconseguir el 2024. A més, una novetat d’enguany és que, a més de les sales de Barcelona, Tarragona Girona i Lleida, la Diada també tindrà representació de les Illes Balears, la Catalunya del Nord, el País Valencià i l’Alguer, que també s’han afegit a la iniciativa.
“Cada obra, cada funció programada per al 22 de març és una invitació al gaudi, a la reflexió, al diàleg, i una trobada entre generacions. I donar suport al teatre és invertir en un espai d'expressió que transforma la societat i crea un llegat artístic i social que ens beneficia a tots”, ha assegurat la presidenta de l'Associació d'Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA), Isabel Vidal. Sota el lema “El teatre t’omple” i impulsada per l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA) i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, amb el suport de l’Institut Català de les Empreses Culturals del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, la Diada del Teatre torna per omplir les sales i, sobretot, reivindicar el poder transformador de les arts escèniques.

Un projecte innovador que impulsa el teatre
Durant la seva primera edició, el Cap Butaca Buida va establir un rècord absolut d’ocupació als teatres de Catalunya, amb més d’un 92% d’ocupació mitjana. En un sol dissabte, la Diada del Teatre va reunir 55.583 espectadors que van anar a algun dels 145 espais escènics –públics, privats i ateneus– de Catalunya que s’hi van adherir. En aquesta segona edició, l’objectiu continua sent clar: tornar a omplir els teatres i intentar superar el rècord del 2024.
“El 22 de març no és un dia qualsevol. És el dia que tots hem d'omplir les butaques dels teatres d’arreu (...) No hi ha excuses: busqueu l'obra que més us agradi, reuniu amics, familiars i sortiu a gaudir d'una experiència única, perquè el teatre és un pilar fonamental de la nostra comunitat”, remarca el vicepresident d’ADETCA, Toni Albaladejo. El vocal de la junta d’ADETCA i coordinador del projecte, Jofre Blesa, afegeix també que el projecte és “un aplaudiment a la cultura, un suport als teatres, les empreses i els artistes i professionals de la cultura, i un impuls perquè el teatre continuï emocionant-nos”.

Una segona edició solidària
Una altra de les novetats d’enguany serà el caràcter solidari de la iniciativa, que destinarà un percentatge de la seva recaptació a Pallapupas, una ONG formada per actors i actrius professionals que treballen en els usos terapèutics de l’humor als hospitals. Amb més de 20 anys d’experiència, han desenvolupat un mètode artístic propi per donar servei a pacients de totes les edats, en què incorporen l’humor i les rialles durant el procés de la malaltia i transformen els hospitals en espais més amables.
El I Pla d’Impuls del Teatre de Catalunya
Cap Butaca Buida és una de les mesures del I Pla d’Impuls del Teatre de Catalunya 2023-2026, una iniciativa del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i diferents associacions del sector que han elaborat de manera conjunta 23 mesures específiques per impulsar projectes de suport a la creació, a la producció i a la contractació, així com per millorar la difusió i generació de públics i assegurar la formació i la capacitació, entre altres variables.