[title]
Entre el barri del Bon Pastor i el centre de Sant Andreu hi ha un recinte industrial de 9 hectàrees que des de fa quinze anys està en desús: l’antiga fàbrica de Mercedes-Benz. Ara, gràcies a un nou projecte de la mà de l’estudi d’arquitectura Batlleiroig, se li vol donar una segona vida a l’espai per convertir-lo en el primer 'ecodistricte' de Barcelona.
Segons els encarregats de dissenyar el projecte, l’objectiu d’aquest canvi és "reactivar l’antic recinte industrial amb una nova activitat econòmica i residencial, que contribueix al gran projecte de regeneració urbana del Bon Pastor i el Besòs". A més, també pretén arribar a cohesionar els teixits urbans i socials del seu entorn. I és que, a pesar de la proximitat de les zones, l’antiga Mercedes-Benz tapona les seves connexions. En aquest sentit, la proposta vol ser un punt d’unió entre diferents indrets. D’una banda, d’est a oest, vol connectar el centre històric de Sant Andreu amb el barri del Bon Pastor i el futur parc del Rec Comtal amb el parc del riu del Besòs. I, d’altra banda, de nord a sud, vol enllaçar l’àrea comercial de la Maquinista i el barri de Baró de Viver amb l’espai del Rec Comtal i el polígon industrial del Torrent de l’Estadella.
La modificació de l’espai parteix de la reutilització de diversos edificis existents que es destinaran a equipaments culturals i educatius (de fet, l’escola Elisava es traslladarà allà) i es complementarà amb la construcció de noves obres residencials i d’activitats econòmiques. Així doncs, el resultat final serà la creació d’un barri d’usos mixtos que combinarà habitatges (en un 60%, dels quals el 60% seran de mercat lliure i la resta seran de caràcter protegit) i altes ocupacions vàries (en un 40%) com, per exemple, comerços de proximitat o equipament esportius, entre d’altres.
Noves maneres d’habitar
El projecte aposta per un nou model de vivenda flexible, versàtil i desjerarquitzada amb espais exteriors habitables. Segons Batlleiroig la idea final és que "els límits entre el privat i el comú es redefineixen, creant un nou model d’habitatge col·laboratiu". És per això que el complex està integrat amb carrers i espais verds, creant així un nou espai de convivència veïnal, de joc i de foment de comunitat. En definitiva, aquesta reforma pretén reformular una nova manera de viure, convertint-se així en el primer 'ecodistricte' de Barcelona.
L’aposta també lluita contra l’emergència climàtica. Pel que fa a la mobilitat, els arquitectes aclareixen que la circulació serà exclusiva per vianants i bicicletes i que hi haurà una connexió eficient a la xarxa de metro. També afirmen que l’hàbitat urbà està dissenyat amb sistemes i materials que el converteixen en un refugi climàtic i que, a més, s’hi albergaran unes xarxes de serveis eficients que permetran plantejar l’àmbit com un sistema circular, que vetllarà per l’autosuficiència i les emissions de carbó neutres.