[title]
Les rodes del model turístic de Barcelona han deixat de girar: això és una obvietat. Entre els milers de negocis damnificats per aquesta aturada, de represa indefinida, hi havia el negoci de l'Ariadna Serra. "Tenia una empresa de tours educatius, i passejàvem nens nord-americans i francesos pel típic circuit de la platja i la ciutadella. La pandèmia va arribar al principi de la temporada i tot se’n va anar en orris", explica.
Què podia fer? Se'n va adonar que entre mans tenia bicicletes i persones. "L'empresa tenia un equip molt fort amb qui feia deu anys que treballava, som amigues. I al mes de juliol del 2020 vam decidir que ens constituiríem com a cooperativa sense ànim de lucre, amb la idea de posar la bicicleta al servei de la ciutat". Al contrari del què feien fins ara, rebla.
Las Mercedes –dit així perquè la seva àvia, molt lluitadora, es deia Mercè, i Mercè també és la patrona de Barcelona i en castellà té un toc 'cañí' més divertit– és un servei de missatgeria en bicicleta que es defineix com a inclusiu, ètic i sostenible i que només treballa amb clients afins als seus valors. De moment, explica, tenen "un acord amb tres eixos comercials: fem un preu especial per a les entregues als comerços del barri. També treballem amb productors locals de kimchi i kombutxa, per a un gran despatx d’arquitectes, per a una productora i per a la xarxa de consum de producte local El Rusc Que Diu Sí!".
Els que treballàvem en el turisme a Barcelona hem vist que no era un model viable
I els va bé. Poden viure del pedal, fins al punt que ben aviat afegiran una 'cargo bike' a la petita flota de bicicletes elèctriques i carros per repartir embalums grans. Serra vol tornar a la ciutat el que en va treure en temps de vaques grasses. "Ja intentàvem treballar amb els mateixos valors d’ara. Però el turisme a Barcelona ha viscut un moment crític i els que hi érem dins hem vist que no era un model viable. La idea de començar amb les mateixes bicicletes i donar la volta al negoci ja és un acte reivindicatiu", raona.
Diu rient que només se'ls acosten clients que comparteixen la seva visió, i ja els està bé. El seu principal avantatge, per davant dels ultra-barats serveis de missatgeria per app és, a més dels valors, fer d'enllaç final entre client i empresa. Per exemple, reparteixen el menjar a domicili del restaurant L'Hortet, i donen les instruccions necessàries per escalfar i conservar el menjar en condicions òptimes a qui el rep.
La pandèmia ha disparat la missatgeria, però no així els drets laborals dels missatgers. Serra argumenta que "els drets laborals ja els portàvem implícits d’entrada. Però plataformes com ara Riders X Derechos han obert un camí per sortir d’aquest model capitalista estrangulador".
Per cert, ella que es passa tot el dia en bicicleta: Barcelona és prou 'bike-friendly'? Opina que "queda molt camí per fer, però està canviant molt. Tots els canvis tenen crítiques greus. Però si volem una ciutat més habitable i moderna, la bicicleta ha de prendre molt més protagonisme. A Amsterdam els camions no entren. Agafen les 'cargo bikes' i van a la perifèria a carregar i fer la distribució al centre. Barcelona ha d’anar cap aquí. El carril bici d’Aragó és un luxe meravellós". Penseu-hi: sobretot quan estigueu al carrer València, aturats en un embús, i veieu passar les bicicletes, rabents, per l'hiperespai de coloraines i pans de plàstic.
NO T'HO PERDIS: 10 parcs i jardins de Barcelona que has de visitar
Llegeix el número de març de Time Out Barcelona, amb entrevistes, reportatges i les millors recomanacions d'oci i cultura de la ciutat.