[title]
Diem no al divendres negre perquè creiem en no consumir més del que és necessari i perquè és el resultat d'un sistema que sobreprodueix i no sempre en condicions sostenibles i ètiques. Alhora entenem que el Black Friday és una oportunitat per comprar a preus més econòmics de l'habitual així que, si el sistema presenta escletxes i tot i preguntar-nos per les raons d'aquest doble joc, podem aprofitar-nos-en. Tant si sou defensors com detractors del divendres negre, heu de conèixer algunes iniciatives que, a la seva manera, promouen alternatives de consum.
Fòrum sostenible
No us perdeu la primera edició del Re-Barcelona al Museu del Disseny, una trobada professional amb espai també per al públic general en què es visualitzaran projectes i processos del tèxtil per ser més sostenibles. El divendres 29 podreu veure estudiants de les escoles de moda en acció en una marató d''upcycling' comissariada per la gent de Makeo per donar nova vida a roba en desús procedent de la Fundació Roba Amiga.
Dimarts 3, coopera
Com a resposta al divendres negre, el dimarts és per donar-se als altres segons pregona el #givingtuesday, un moviment global per fomentar la solidaritat. El 3 de desembre és la data escollida per donar aliments, diners, objectes de segona mà, temps (amb forma de voluntariat). Podeu triar de col·laborar amb alguna de les setanta iniciatives adherides al givingtuesday.cat, o bé apropar-vos a descobrir entitats i projectes que 'fan coses' interessants per als altres, des d'Arrels, Casal d'Infants del Raval, Banc dels Aliments... trieu la tasca que us sigui més afí i col·laboreu per amor al proïsme.
Tots els 'likes'
Iaios és una marca catalana que aposta per utilitzar llanes reciclades i per la producció local i no és l'única firma que s'allunya del discurs de Black Friday: no oferiran descomptes però sí que destinaran un 5% dels seus beneficis a Proactiva Open Arms. En una línia similar, la ratafia L'Hòstia gira l'esquena a la data i a l'actitud consumista i ha anunciat que divendres doblarà el preu dels seus productes i destinarà els beneficis recollits a La Marató de TV3, dedicada a les malalties minoritàries. També s'hi ha apuntat Thinking Mu i han anunciat que per combatre el consumime boig i en clau solidària donaran estocs de la marca a associacions i projectes socials i mediambientals que puguin necessitar roba (trobareu més informació al seu Instagram).
Resistir la compra
Cada vegada hi ha més veus que s'oposen a les dinàmiques de la indústria de la moda per raons de sostenibilitat i comerç just. Hi ha qui entoma el repte de no consumir tèxtil durant un any (o 52 setmanes, com defensen des del moviment Extinction Rebellion), qui practica la filosofia del "comprar menys i millor", qui cus els pantalons trencats per allargar-los la vida, qui vesteix de segona mà... Mentrestant als països nòrdics (per petar la bombolla del consum?) han encunyat un terme que recrimina la compra massiva de roba i la posterior exhibició a les xarxes socials: és el 'köpskam' o "la vergonya de comprar".
Un altre divendres verd
'Black Friday, black future' crida el moviment Fridays for Future que, un divendres més, farà sentir la seva veu per denuciar l'emergència climàtica i reivindicar nous models de consum. Si voleu sumar-vos a la concentració prevista pel dia 29, doneu una ullada a les seves xarxes.