[title]
Un mateix hauria de ser una obra d’art o portar-ne una a sobre. Així ho va deixar escrit Oscar Wilde en un article publicat el 1885 en un diari de Nova York. A banda de novel·les i poemes, a l’autor del Retrat de Dorian Gray també li agradava fer crítica de moda. I, quan apuntava, disparava sense clemència. Us expliquem en quatre passes amb quines ulleres de sol i quines vambes sobreviuríeu a l’esmolada ploma de l’escriptor irlandès.
Etnia x Toiletpaper
Aquesta primavera farà vuit anys que Etnia va obrir la seva botiga insígnia al costat de la basílica de Santa Maria de Mar. L'establiment que permet endinsar-te en la fascinant història d’una marca local que David Pellicer –el net d’un fabricant d’ulleres del Poble-sec– ha convertit en una marca global. I tot això per la seva visió estratègica: va obrir la porta al color, ha teixit vincles estrets amb el món de l’art i mai ha descuidat ni el disseny ni la qualitat del producte (a Etnia utilitzen acetats de Mazzuchelli i lents de cristall mineralitzat de Barberini). Així es construeix una marca de bon veure.

Les col·laboracions d’Etnia de la darrera dècada són per emmarcar: van fer una edició limitada pel festival Sónar, els fotògrafs Nobuysohi Araki i Steve McCurry els han disparat campanyes, han creat meravelles surrealistes amb Ignasi Monreal... La darrera aventura és una càpsula d’ulleres de sol creada amb l’equip creatiu de Toiletpaper, una revista de tendències de Milà. El resultat és irreverent, salvatge i d’esperit arty gràcies als estampats de roses i els ulls de nina incrustats. I és que aquestes ulleres són molt més que un objecte sexy i funcional: són un d’aquells artefactes que hagués seduït al mateix Wilde.

Hoff x Malika Favre
Quan els creadors de Hoff –una jove marca de vambes d’Alacant– van decidir compaginar el món en línia amb l’obertura de botigues físiques, Barcelona va entrar en el radar. Fa un parell d’anys van inaugurar un local minimalista a Rambla Catalunya, on trobareu calçat, accessoris i una petita línia de roba casual. Però el nucli del projecte segueixen essent les vambes i el seu atreviment a l’hora de mesclar colors i textures. Aquest és l’ADN de les Hoff, que bategen els seus dissenys unisex amb noms que poden tindre un rerefons emocional, sigui el d'una ciutat sigui el d’una estació de metro de qualsevol racó del món.

La llista d’artistes de diferents disciplines que han col·laborat amb Hoff és llarga, però l’última ens ha captivat. Es tracta de la il·lustradora francesa Malika Favre, que ja fa uns anys que viu a Barcelona (ella va ser l’autora de l’aclamat cartell de les Festes de la Mercè del 2021). La seva passió pel color i la geometria l’ha bolcat en una edició limitada –dos models de vambes i una dessuadora– que ret homenatge al moviment Bauhaus fusionat amb els tons vibrants de l’arquitectura mexicana, un exercici de llibertat creativa que sense dubte en Wilde aplaudiria. I és que segons ell, la bellesa del vestit i la de la pròpia vida sempre provenen del mateix lloc: de la llibertat.
