[title]
És home o dona? O és un col·lectiu? És de Bristol? O dels Estats Units? Tot allò que envolta la figura de Banksy és una incògnita, però el que sí que és cert és la seva bel·ligerància a través de l''street art'; la seva habilitat per tractar temes com la guerra, l'opressió, l'amor, el poder o el consumisme amb un 'stencil' i un spray; i la capacitat de fer-nos reflexionar amb imatges directes, gràfiques i plenes de simbolisme.
Ara, l'exposició 'The world of Banksy' reuneix en un mateix espai més de 100 reproduccions a mida real d'obres que l'artista va fer entre el 2000 i el 2018 a Gran Bretanya, França, Estats Units, Israel i Palestina. "He vist exposicions sobre Banksy a Anvers, Amsterdam i Berlín i eren meres reproduccions de les seves obres, aquí la diferència està en el fet que s'ha mantingut l'esperit d'art urbà", ens explica Hazis Vardar, comissari de l'exposició. La podreu veure fins al 31 de desembre a l'Espacio Trafalgar , obert tots els dies de 10 a 20 hores. L'aforament és limitat, així que reserveu la vostra entrada amb antelació.
A més del centenar d'obres, trobareu pantalles on es mostra metratge de tota l'obra de Banksy a París, l'acció que va fer a Venècia en contra de la massificació del turisme o quan va vendre obre seves per 60 dòlars a Central Park. I els sons de les sirenes de la policia, en al·lusió a la il·legalitat de l''street art' a moltes ciutats, són constants.
La mostra s'estructura en tres zones: una amb la seva obra a Gran Bretanya, una altra amb les seves accions a París i una tercera amb reproduccions de les peces que han aparegut als Estats Units i les que va fer el 2005 al mur de Betlem.
A quadres, i sobretot a murals a les parets, hi trobareu les seves obres més representatives, gairebé llegendàries, com el 'Llançador de flors', que mostra el profund esperit antimilitarista de Banksy; 'Sempre hi ha esperança' (popularment conegut com 'La nena del globus'); 'El grafiti és un crim', que va aparèixer a Chinatown el 2013; 'Bataclan' en memòria de les víctimes de l'atac terrorista del 2015, que va ser robada; 'El gos de Keith Haring'; 'Soldat pixant', de 2002; i la 'Guerra de coixins' que va instal·lar en una de les habitacions de l'Hotel Walled Off, ubicat davant del mur de Betlem, que ha estat reproduïda a l'exposició.
Com imagineu, l'exposició no ha estat autoritzada per l'artista i no tracta de descobrir qui és –"el seu anonimat és el carburant del motor", ens comenta Vardar–, sinó que vol posar en context el seu treball i "parlar del missatge que ens vol transmetre a cada una de les seves obres", afegeix el comissari. Però fixeu-vos bé i podreu intuir la seva presència...