[title]
Andrés Sardá, referent de la moda íntima femenina, ha mort als 90 anys. Enginyer tèxtil de formació, el 1962 va crear la marca homònima que va contribuir a transformar la cotilleria clàssica en la llenceria contemporània, apostant per nous materials com els teixits elàstics i una estètica elegant i sofisticada que va construir amb els fotògrafs de moda del moment. A partir dels 70 aquests avenços els aplicaria també a la moda de bany. El 2015 va rebre el Premio Nacional de Moda en reconeixement a la seva trajectòria.
Núria Sardá, al capdavant de la direcció creativa des de 1998, revisava la història de la marca i la tasca del seu pare coincidint amb la publicació del llibre 'Moda, amor, arte' (2011): dels inicis com a empresa de puntes a les primeres peces de roba interior fetes per Sardá, amb la convicció que havien de ser revolucionàries i femenines. Aquesta ha seguit sent una de les premises de la firma: crear una llenceria visualment atractiva que passi inadvertida al cos de la dona.
La moda íntima i de luxe d'Andrés Sardá també és coneguda pels teixits –els encaixos, que lliguen amb el passat de la marca, la seda i el tul– i també els colors. La firma ha estat una habitual a la passarel·la Cibeles de Madrid i des del 2008 forma part de Van de Velde, empresa belga dedicada a la cotilleria.
Tretze conjunts d'Andrés Sardá van sumar-se a la col·lecció tèxtil del Museu del Disseny, gràcies a una donació de la firma, i cinc d'aquestes peces s'exposen a la mostra permanent 'El cos vestit'. Sílvia Ventosa, conservadora de Tèxtil i Moda del Museu del Disseny, ha recordat així el dissenyador: "Defensava que els sostenidors s'havien de construir i saber fer com qualsevol altra peça d'enginyeria, em va dir que la roba interior s'havia de dissenyar com un pont".