Notícies

Per què les dones dominaran el món (del teatre)

Una allau de propostes amb perspectiva femenina i feminista passa per la cartellera de Barcelona

Andreu Gomila
Escrit per
Andreu Gomila
Editor
 Emma Vilarasau, Marta Marco i Emma Arquillué a 'Un matrimoni de Boston'
Foto: David Ruano Emma Vilarasau, Marta Marco i Emma Arquillué a 'Un matrimoni de Boston'
Publicitat

Annie Ernaux, Lucia Calamaro, Carmen Marfà, Lara Díez Quintanilla, Berta Prieto, Les Impuxibles, Andrea Jiménez, Virginie Despentes, Rosa Maria Arquimbau, Cristina Clemente, Marta Buchaca, Dolors Miquel, María Velasco, Elena Ferrante... No són només noms. Són una marea. Anys enrere, havies de rascar molt per trobar teatre amb segell femení. La majoria de directors i autors eren homes. I a les actrius, que sempre han tingut moltes coses a dir en el 'negoci', aviat se'ls acabaven els grans personatges, amb la qual cosa es tirava per canviar de gènere el rei Lear (Núria Espert), o el bo d'en Vladímir (Anna Lizaran).

Núria Espert a 'El rei Lear'
Teatre LliureEl rei Lear

S'havia de recórrer al teatre contemporani de totes totes i als personatges femenins de Txékhov i Ibsen, a 'Les tres germanes', a 'Casa de nines'. Per sort, les coses han canviat. Prou? Segurament, encara no del tot. Però almenys ja no val això que les històries protagonitzades per homes parlen de temes universals i les encapçalades per dones... de temes de dones. Una prova? 'Un matrimoni de Boston', un clàssic contemporani de David Mamet que podem veure a La Villarroel interpretat per un trio estel·lar: Emma Vilarasau, Marta Marco i Emma Arquillué.

Per sort, les coses han canviat. Prou? Segurament, encara no del tot

Sí, d'acord, Mamet és un paio, com també ho era Lev Tolstoi, de qui Carme Portaceli dirigirà la seva 'Anna Karénina' al TNC (finals de novembre), i Lorca, que va escriure 'Bodas de sangre', que acaba de passar per l'Akadèmia. També ho és Jan Vilanova que ha estrenat al TNC 'Vosaltres, les bruixes', amb direcció d'Alícia Gorina. Però modificar la mirada dels homes, que no només escriguin d'ells, forma part de la solució.

Si anem al terreny de les històries escrites per autores, un dels grans esdeveniments d'aquest principi de temporada és el 'Pura passió' d'Annie Ernaux, dirigit per Lucia del Greco i protagonitzat per Cristina Plazas (Akadèmia). I no ens hem de perdre l'aterratge de la italiana Lucia Calamaro per partida doble: 'La vida suspesa' (Tantarantana) i 'L'origen del món' (Akadèmia, desembre). A més, Berta Prieto posa de llarg a la Beckett 'Del fandom al troleig', i Carmen Marfà i Yago Alonso fan la seva primera Villarroel amb 'La presència' (desembre). Les Impuxibles, alhora, han estrenat 'Caramel' al Teatre Lliure.

Això és només una mostra del que ens arribarà aquesta temporada i de tot el que està per venir. Perquè, almenys en això del teatre, el món serà de les dones... O no serà.

No t'ho perdis: Les obres recomanades de la cartellera de Barcelona

Vols estar al dia de tot el que es mou a la ciutat? Inscriu-te a la nostra newsletter i tindràs tota la info i els plans que t'agraden per gaudir de Barcelona

Últimes notícies

    Publicitat