[title]
La marca de moda italiana Miu Miu va celebrar un club literari efímer a Milà el 17 i el 18 d’abril. Inspirat en els salons literaris francesos, l’esdeveniment va convidar els assistents a debatre sobre l’obra de les escriptores Sibilla Aleramo (1876-1960) i Alba De Céspedes (1911-1997). Va ser tot un èxit: amb Julia Hobbs (de la British Vogue) com dinamitzadora de l’esdeveniment, al club literari de l’alta costura no hi van faltar grans noms del moment com Arlo Parks, Tina Kunakey, entre altres artistes, cantants, influencers i, fins i tot, algun escriptor!
Això no és nou: no és el primer cop, ni de bon tros, que moda i literatura convergeixen. La reconeguda firma francesa Chanel també té un club literari i Valentino va presentar el passat 2023 la campanya “The Narratives” en col·laboració amb Belletrist, el club de lectura de l’actriu Emma Roberts, qui va col·laborar amb la botiga en línia SSENSE per seleccionar els que serien els “it-books” de l’estiu passat.
De debò llegeixes aquests llibres?
A la primera temporada de “The White Lotus” els personatges de la Paula i l’Olivia, que encarnaven una hilarant caricatura de la generació Z, sovint apareixen llegint a Friedrich Nietzsche, Sigmund Freud, Camille Paglia o Frantz Fanon a la vora de la piscina. En una escena, Shane, un altre hoste del complex de luxe, els pregunta: “De debò esteu llegint algun d’aquests llibres?”. Elles, al seu torn, li etziben: “No, només són accessoris. Tenim un estilista que ens tria la roba i després tenim un estilista de llibres que ens tria els llibres".
Tot i que la resposta de l’Olivia i la Paula era clarament sarcàstica, la professió d’estilista de llibres existeix i és cada cop més popular entre marques de moda i estrelles de Hollywood. Els noms de Sibilla Aleramo i Alba De Céspedes, al cap i a la fi, no van sortir sols a les oficines de Miu Miu, va ser una estilista de llibres l’encarregada de pensar i seleccionar escriptores que aconseguissin representar la marca italiana des de la intel·lectualitat concreta que desitjaven projectar. En aquest cas, l’encarregada del ‘Miu Miu Literary Club’ és Olga Campofreda, escriptora i investigadora en cultura, llengua i literatura italiana i, també, estilista de llibres.
Tal com imagineu, la seva tasca és molt semblant a la que us tocarà fer per Sant Jordi a l’hora d’escollir el llibre (potser d'entre els que recomanem nosaltres) que més agradarà a la vostra mare, la vostra parella, el vostre avi o a qui sigui que decidiu regalar un llibre. Amb l’afegit, però, que l'estilista de llibres ho fa per una marca o un personatge públic i, per tant, l’objecte deixa de ser només un “simple” llibre per passar a ser un poderós símbol de bon gust i expressió pròpia. Si qui el carrega és Kendall Jenner ja no és un llibre, és un símbol d’estatus.
Vivim en una època en què ho sabem gairebé tot de les nostres celebritats: les seves parelles, les seves rutines de ‘skincare’, l’interior de les seves llars, el contingut de les seves bosses de mà… És normal, doncs, que ens interessin també els llibres que llegeixen i que ens tornem bojos per desxifrar quin és el títol que s’intueix al post d’Instagram de Rosalía.
Un ofici controvertit
En fotos de paparazzi o en fotografies penjades per ells mateixos a les seves xarxes socials, els famosos ens deixen ficar el nas altre cop en la seva intimitat i ens mostren peces de les seves biblioteques privades. Sempre, és clar, amb una curadoria impol·luta al darrere. És per això que no a tothom està a favor que les ‘celebrities’ mostrin els seus llibres de manera tan pública. Tal com preguntava en Shane a l’Olivia i la Paula a ‘The White Lotus’, molts es qüestionen: de debò Gigi Hadid s’està llegint ‘L’Estranger’ d’Albert Camus durant la Fashion Week de Milà?
Quan un acte íntim com la lectura passa a ser públic i fotografiat, es converteix de manera automàtica en un acte fanfarró i pretensiós? Hem de suportar que algú que ja és atractiu, famós i adinerat, com són les germanes Hadid, sigui també una persona intel·lectualment curiosa? Serà possible!
Evidentment, si ens posem cínics, és fàcil veure que els clubs de lectura de la Dua Lipa o la Sarah Jessica Parker no són recomanacions literàries entranyables de la nostra cantant o actriu preferida, sinó estratègies de màrqueting pensadíssimes dins de la construcció del seu propi imperi. Quan els famosos ens mostren els seus interessos literaris ens estan venent una imatge específica del seu personatge i, a la vegada, un llibre. I no passa res!
Tal com va dir Karah Preiss, estilista de llibres i cofundadora de Belletrist amb Emma Roberts: “Un llibre no es fa barat de sobte perquè algú el llegeix. I sobre la pregunta de: Aquesta gent es llegeix els llibres o només es fan fotos amb ells? Com a algú a qui li agrada llegir, realment no m'importa. L'alternativa a fingir llegir llibres és no llegir-los i no dir a ningú res d’ells".
Personalment, a mi tampoc em fa cap mal saber què està llegint Marc Jacobs aquesta setmana durant la seva “reading hour” o veure a Addison Rae trucar als paparazzis perquè li facin una foto fent veure que llegeix el llibre de la Britney Spears pel carrer, més aviat al contrari, em diverteix!
Al cap i a la fi, tot i que el títol de l’ofici d’estilista de llibres sigui relativament nou, els famosos fotografiant-se llegint (o fent veure que llegeixen) ha existit sempre, de la mateixa manera que ja teníem ganes de saber-ho tot d’ells abans d’Internet. És clar que volem veure una fotografia de la Marilyn Monroe llegint ‘Ulisses’ de James Joyce! És clar que volem saber quin és el llibre misteriós que la Rosalía ensenya al seu Instagram! I és clar que ens encanta veure que els famosos, igual que nosaltres, són simples mortals que es moren de ganes de ser percebuts com a persones intel·ligents (a part d’atractives, famoses i riques) i que per fer-ho necessiten l’ajuda d’un professional que els asseguri que, sota el seu criteri, tindran el millor gust literari.