Notícies

Quins drets tenen els passatgers si un vol es retarda per culpa d'una incidència a l'aeroport?

Les companyies aèries estan obligades a cobrir una sèrie de necessitats essencials dels clients mentre esperen l'avió

Laia Jordà Sánchez
Redactora
Aeroport del Prat
Aeroport del Prat
Publicitat

Segur que molts de vosaltres heu arribat il·lusionats a l'aeroport i, quan heu mirat els panells informatius, us ha canviat l'expressió de la cara en veure la paraula 'retardat' al costat del codi del vostre vol. L'estiu és un període de molt moviment als aeroports i, si aquest any també teniu planejat agafar un avió i arriba tard, sabeu quins són els vostres drets com a passatgers si patiu un retard en el vostre vol? Nosaltres us ho expliquem.

És força comú que, durant aquesta època de l'any, les companyies pateixin incidències tècniques que afecten centenars de vols, una situació per la qual els passatgers han de ser recompensats. Airhelp, una companyia experta en drets dels passatgers, explica que els retards que poden produir-se arran de problemes tècnics d'AENA, no són responsabilitat de l'aerolínia amb la qual viatgeu, sinó de la gestió de l'aeroport. Per tant, es pot reclamar en qualsevol situació? Doncs no ben bé, els passatgers tenen dret a una indemnització econòmica només si l'avió arriba, com a mínim, tres hores més tard o si es cancel·la el vol.

aeroport el prat
Foto: Shutterstock

Malgrat que la indemnització econòmica només es pot sol·licitar en aquests dos casos, les aerolínies estan obligades a cobrir algunes necessitats essencials dels passatgers mentre esperen que arribi el seu avió. A partir de les dues hores de retard, és obligatori que reparteixin aigua, menjar i accés a telecomunicacions a tothom que ho sol·liciti i, a més, la mateixa aerolínia ha de proporcionar un vol o transport alternatiu per arribar a la destinació. Això sí, si el passatger decideix no agafar aquest transport alternatiu, l'aerolínia haurà de reemborsar-li el preu que va pagar pel bitllet d'avió.

De vegades, la cancel·lació o el canvi de vol obliga els passatgers a pernoctar al destí on es trobin. En aquest cas, l'aerolínia ha d'oferir una habitació d'hotel i desplaçament fins a aquesta gratis i sense que els passatgers hagin de fer-se responsables de cap despesa econòmica.

Incidència a AENA

Aquest divendres 19 de juliol, AENA ha patit la primera gran incidència de l'estiu que ha afectat centenars de vols que sortien des de l'Aeroport del Prat. La companyia ha informat a través del seu perfil de X que "s'estan produint alteracions en els sistemes d'Aena i en els aeroports de la xarxa d'Espanya, el que podria provocar retards". A més d'afectar els vols, els sistemes on més s'ha notat aquesta incidència han estat en la facturació d'equipatges i en els punts d'informació, des d'on, de moment, fan totes les operacions amb el sistema manual. Algunes aerolínies com Ryanair han recomanat als passatgers arribar a l'aeroport amb una antelació mínima de tres hores.

En aquest cas, però, la incidència no és culpa d'AENA, sinó de la plataforma CrowdStrike, que ha patit un problema que afecta tots els servidors de Windows a escala mundial. L'Aeroport del Prat no ha estat l'únic afectat, sinó que altres aeroports de la xarxa d'AENA, com el de Berlín, Edimburg i Brisbane (Austràlia), i aerolínies com Ryanair, Vueling, Turkish Airlines i United també s'han vist afectades. La caiguda global dels sistemes d'informàtica ha provocat també incidències en grans empreses i infraestructures d'arreu del món.

NO T'HO PERDIS: 51 llocs de Catalunya que has de conèixer

Vols estar al dia de tot el que es mou a la ciutat? Inscriu-te a la nostra newsletter i tindràs tota la info i els plans que t'agraden per gaudir de Barcelona

Més de escapades

    Últimes notícies

      Publicitat