[title]
Són uns visionaris de les sèries. Van muntar Serielizados quan les grans plataformes encara no havien aterrat aquí i la gent tirava de pirateria. Els titllaven de bojos, però aquest mes celebren la desena edició del festival –del 17 al 21 d’octubre al CCCB, Sala Phenomena, Casa SEAT i Auditori de Blanquerna– i porten el creador de 'Succession', Jesse Armstrong. “És gairebé més important que el que va trepitjar la lluna”, riuen Víctor Sala i Betu Martínez.
'Succession' ha sigut la gran sèrie dels últims anys, oi?
B. M.: Sí, perquè estem en un moment de moltíssim consum, d’empassar-nos molta merda, i 'Succession' és com les sèries d’HBO d’abans, molt d’autor.
V. S.: I també ha generat una tendència molt actual, aquesta sàtira als rics, aquesta línia fina entre la pura comèdia i el pur drama, és una sèrie difícil de catalogar. És un superhíbrid, els guionistes venen de fer comèdia tota la vida i ho estan venent com un drama.
Com va ser la primera edició del festival?
B.M.: Una tarda, amb 400 persones i un pressupost de 200 o 400 euros, però va ser l’embrió. Teníem 23 o 24 anys.
Semblava una bogeria.
V. S.: Quan explicàvem el projecte, molta gent ens deia que no tenia gens d'interès i que aquí la gent només mirava 'La que se avecina'.
Us imaginàveu l’evolució de les plataformes?
V.S.: Quan vam començar, Espanya era el país de la pirateria i semblava que Netflix no hi aterraria mai.
B.M: Hi havia Canal+ Series, Cuatro...
V.S.: I TVE, que de tant en tant comprava una sèrie com 'Lost' i la maltractava.
Inaugureu amb 'Això no és Suècia', de Mar Coll i Aina Clotet, que heu ajudat a produir.
V.S.: És una comèdia amb una trama una mica thrilleresca, que parla de la criança, d’uns pares que van a Vallvidrera per criar els fills d’una manera més natural, il·luminats per una veïna sueca que els sembla el paradigma de com ha de ser l’educació.
La sèrie que tanca el festival també és catalana.
V.S.: La que tanca és 'Roni', del Juanjo Sáez, sobre un estudiant de Belles Arts que treballa a l’estudi del costat del Jaume Plensa, que és un pesat i li cauen obres a sobre, li desmunta el taller... Però al Plensa li és igual, perquè està en una altra fase vital.