Notícies

"Somio en una Barcelona com Berlín, Londres, París, Amsterdam": Manifest d'Ivan Benet pel Dia Mundial del Teatre

L'actor reclama més recursos per a la cultura, més espais de risc i menys precaritat laboral

Borja Duñó
Escrit per
Borja Duñó
Head of Editors, Barcelona
Ivan Benet
Foto: AADPCIvan Benet
Publicitat

"Avui, Dia Mundial del Teatre de l'any 2023, resulta molt vergonyós haver de seguir pidolant". Així de contundent es mostra l'actor Ivan Benet en el manifest de l'Associació d'Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC) d'enguany, on s'exigeix "aquest mínim del 2% per poder seguir eixamplant les teatralitats". "Somio amb una Barcelona com Berlín, com Londres, com París, com Amsterdam, com Copenhague –diu l'actor–. Cal que repassem el tant per cent cultural que aquests països destinen? Hem de créixer".

La reivindicació de Benet va acompanyada de paraules molt personals sobre la importància del teatre: "ens dediquem a un ofici molt important", diu. "El teatre és reunió, retrobament, record, repetició, revelació... En el fet teatral hi ha vida, mort, individu i món (...) Al teatre s’hi va a riure, a patir, a plorar, a trasbalsar-se, a posar-se vermell, a enfadar-se, a viure qualsevol cosa vibrant. El teatre ha de ser vibrant. És una vibració."

La precarietat laboral és un gran enemic de la cultura

Per fer teatre, però, calen bones condicions: "És per això que, sobretot, manquen espais de risc i sobra precarietat laboral. La precarietat laboral és un gran enemic de la cultura", diu Benet. "El teatre ens ha de fer estimar i fer pensar –continua–. El teatre és un trànsit cap a una altra manera de ser. Crec en l’alteritat. Vull ser un altre, sempre he tingut aquesta curiositat per ser l’altre, moure’m com l’altre, parlar com l’altre, per poder-lo entendre, per entendre la diferència i per entendre el món, per entendre què hi fem aquí i on volem anar. Des d’aquesta comprensió que porta implícit el fet teatral és des d’on podem rebatre idees i combatre injustícies. Posar-se a la pell de l’altre per poder-li arrencar si cal. Ser l’altre per entendre qui soc jo".

Podeu llegir el manifest complet al web de l'AADPC, que també ha publicat el manifest de l’Institut Internacional del Teatre ITI (Organització Mundial per a les Arts Escèniques), de l’actriu egípcia Samiha Ayoub, traduït per Emma Peitx.

Retorn del públic a les sales

Per la seva banda, en l'acte de celebració de la jornada que ha tingut lloc a la Sala Beckett, Isabel Vidal, presidenta d'ADETCA (Associació d'Empreses de Teatre de Catalunya), ha aplaudit "el retorn del públic a les sales", amb un increment del 21 %, respecte de l'any passat. Són 1.864.681 els espectadors que han passat pels teatres aquesta temporada, amb una mitjana d’ocupació del 60,4% (4,8 punts superior a la temporada passada) i una recaptació de 60.471.000 euros, un 38% més que l’any anterior.

En el mateix acte, Àlex Casanovas, president de l'AADPC, també ha celebrat les millores legislatives aconseguides gràcies al treball conjunt al voltant de l’Estatut de l’artista. Em particular, ha destacat dues mesures per les quals s'ha lluitat durant molt de temps: la prestació especial d’atur per artistes i tècnics, i la compatibilitat de la jubilació amb els ingressos que provenen de l’activitat artística.

Dia Mundial del Teatre 2023, Sala Beckett
Foto: Glòria SolsonaDia Mundial del Teatre 2023, Sala Beckett

NO T'HO PERDIS: Descomptes pel Dia Mundial del Teatre 2023

Llegeix el número de març de Time Out Barcelona amb entrevistes, reportatges i les millors recomanacions d'oci i cultura de la ciutat

Últimes notícies

    Publicitat