[title]
És gairebé com un d'aquells clubs secrets de l'època de la llei seca. Al Milano Cocktail Bar –pels amants dels còctels, com es deia abans– o Milano Jazz Club –pels amants del jazz, com es diu ara–, s'hi accedeix per unes escales que baixen a un soterrani mig amagat a la Ronda Universitat, sota el Bracafé. Un cop dins, hi trobem una mena oasi: envoltat de franquícies de tota mena, aquesta cocteleria i cava de jazz és un elegant negoci local on s'atura el temps. Ara, el Milano tancarà per acollir una nova franquícia, en aquest cas de menjar italià.
Així ho ha fet saber un comunicat que han compartit conjuntament a Instagram el pòdcast del periodista Carlos Pérez Cruz, Club de Jazz Radio, i Guim Cifré, programador i director artístic del local, juntament amb Clara Conill, gestora. Segons el comunicat, el negoci ha de tancar en "unes setmanes", tot i que hi ha concerts programats fins a finals de setembre. També diu que el Milano volia seguir, però que "el mata el 'franquicidi'". Per intentar frenar-ho s'ha posat en marxa la campanya 'Salvem el Milano'.
"A mi se m'ha dit que programi tot el setembre, i tot apunta que el tancament serà a l'octubre", diu Cifré a Time Out. Obert el 2007, el Milano és una institució musical, que ha ofert durant tots aquests anys concerts de jazz local i internacional i ha col·laborat amb el Festival Internacional de Jazz de Barcelona, en una ciutat amb una gran pedrera musical que surt d'escoles com l'Esmuc, el Taller de Músics i el Conservatori del Liceu, però on no sobren llocs on sentir jazz en directe.
Hi ha altres països on es blinden espais que consideren importants per a la ciutat
"El propietari del negoci, que fa vuit mesos que ens ho va dir, tenia la intenció de subarrendar-nos-ho –explica Cifré– i vam estar a punt, però al final no va ser possible i va preferir traspassar-ho. Llavors vam buscar socis [el saxofonista Liba Villavechia] i ja estava tot signat fins que va arribar una empresa negociant directament amb la propietat de l'immoble". Aquesta empresa va doblar el lloguer i el propietari de l'immoble va pressionar l'arrendador perquè ho traspassés a aquesta franquícia, segons diu Cifré.
"Això és el primer capítol, ens vam donar per vençuts i vam posar l'antena en buscar un altre lloc", diu el programador artístic, sense confirmar quin espai podria ser. Ara, amb la campanya 'Salvem el Milano!', el que es vol també és que l'Ajuntament s'hi impliqui i mirar d'establir un precedent de cara a l'administració pública, perquè no es perdin negocis que suposen un bé cultural per als ciutadans. "Et sents una mica sol, has de comprar un local i arreglar-lo, per garantir una activitat que hauria d'estar blindada, hi ha altres països on es blinden espais que consideren importants per a la ciutat, volem que [el cas del Milano] que serveixi d'exemple de com no s'han de fer les coses".