[title]
Si busqueu noves fites que us permetin descobrir el territori, seguiu les propostes d'art urbà que s'escampen més enllà de la ciutat; són l'excusa per descobrir artistes, paratges i relats que, en molts casos, reclamen el protagonisme de l'entorn i la vida rural. Busqueu on paren Penelles, Ulldecona i Llardecans, i gaudiu del muralisme.
Una església colorista a la Noguera
Penelles és sinònim d'art urbà des de fa cinc anys: el poble de la Noguera acull el festival Gargar, promogut per una parella de dissenyadors especialistes en museografia interactiva convençuts del revulsiu que suposa introduir l'art a pobles rurals i petits. En el marc de la seva cinquena edició han promogut una obra col·legiada i ambiciosa: l'artista Berni Puig, vinculat al centre cultural Konvent de Cal Rosal (Berguedà), ha pintat l'interior de l'església de Penelles i el resultat és una obra abstracta i colorista inspirada en els paisatges de la comarca. "Calia refer les humitats de l'església, però ja que teníem pressupost vam decidir de fer-ne un projecte", explica Maria del Mar López Pinto, membre de Binomic i promotora del festival. Puig ha treballat a partir de les parcel·lacions del territori vist des de l'aire, dels colors de la terra i l'herència de les esglésies romàniques policromades.
El festival Gargar també està al darrere de la pintura del sitjam de la fàbrica de pinsos de la Cooperativa d'Ivars a Torregrossa, obra de Jofre Oliveras i Nil Safont que retrata les festes del segar i del batre de La Fuliola i la tradició agrícola de la zona. Fa pensar en el projecte Titanes, que ha convertit sitjams de la província de Ciudad Real en llenços per a l'art urbà i la integració social, i connecta amb la creixent presència del muralisme en entorns rurals en els últims anys; un dels referents és Castrogonzalo, localitat zamorana intervinguda des del 2013 per artistes com Parsec!.
Les oliveres, passat i futur a Ulldecona
A Ulldecona ha deixat unes quantes petjades l'artista Roc Blackblock, que converteix les seves pintades en obres de memòria col·lectiva, records de festes populars i lluites socials realitzades i pendents. En aquest cas es tracta d'un homenatge a la dona pagesa i a les oliveres mil·lenàries fet en col·laboració amb la plataforma Salvem Lo Montsià, que ha lluitat intensament per la protecció d'aquest patrimoni natural de les Terres de Sènia.
Situada al nucli antic de la localitat, la realització de pintura ha coincidit amb la crisi sanitària i l'aprovació d'una llei al Parlament per protegir les oliveres mil·lenàries i alhora ha servit per "obrir la caixa dels records" entre els veïns, segons Blackblock. "M'agrada que l'art urbà sigui un treball col·lectiu, que enriqueixi la comunitat, que la gent s'hi senti reflectida. Perquè la gent se senti l'obra seva, es tracta de detectar les riqueses de l'entorn, naturals, socials i culturals", explica l'artista.
La nova pell de l'escola de Llardecans
Els alumnes de l'escola Arc d'Adà de Llardecans es trobaran amb una sorpresa quan tornin a les aules al setembre: la il·lustradora Lara Costafreda ha donat vida als murs exteriors de les instal·lacions recreant elements de la flora i la fauna propis de la zona. "Les pintures murals tenen com a objectiu visibilitzar i celebrar els valors i l’ADN propis de l’escola i del poble", apunta Costafreda, que va ser alumna del centre; el projecte forma part d'un pla més ampli per combatre l'èxode rural (a Llardecans, província de Lleida, viuen poc més de 500 habitants).
Per a Costafreda l'obra té un significat especial perquè "després de molts anys fora sento que és una manera de tornar al poble l’aprenentatge fet durant aquest temps i agrair-li haver sigut el pilar i l’arrel que m’han guiat" i insisteix que la disciplina del disseny pot estar "al servei de la millora de la vida de les persones i del planeta", tal com ha demostrat amb la seva intervenció pictòrica a la Unitat de radioteràpia de l'Hospital Arnau de Vilanova de Lleida.
Altres mitgeres singulars
Apropeu-vos a Ós de Balaguer per contemplar 'Pol·linitzant l'ametller', obra d'Oriol Arumí, Swen i Erik Schmitz Coll, i a Cabrianes (Bages), on llueix l'exercici de 'trompe l'oeil' de Txema Rico. A Torrefarrera trobareu part del mural que va començar a pintar l'artista Cristina de Juan, 'Love is love', un eixam de dones que s'acaricien i besen; els veïns han aturat la seva realització al·legant que conté imatges explícites per a la canalla.