[title]
Cada cop arriben més notícies sobre projectes ferroviaris que milloraran les connexions entre diferents països d'Europa. Fa unes setmanes vam saber que un nou tren nocturn connectarà set ciutats europees a principis de 2025 i ara, un nou servei unirà dues de les ciutats més visitades del continent, tot i que haureu d'esperar una mica més per poder estrenar-lo. Una nova ruta unirà dues de les destinacions preferides pels viatgers d'arreu del món: París i Milà.
El recorregut que connectarà la capital francesa i la segona ciutat més poblada d'Itàlia, però, encara no està acabat, sinó que està en procés de construcció i no es preveu que s'inauguri fins a l'any 2032, tot i que encara no hi ha una data concreta. La nova infraestructura es coneix com el ferrocarril d'alta velocitat Torí-Lió i connectarà les xarxes italianes i franceses que ja existeixen amb aquestes dues noves parades. La ruta recorrerà els Alps a través del nou túnel Mon d'Ambin Base, que amb els seus 56,8 quilòmetres de llarg es convertirà en el més llarg del món.
L'objectiu principal del projecte és millorar la circulació de mercaderies i passatgers i fer els trajectes més eficients. De fet, quan estigui acabat, s'espera que el trànsit de mercaderies es faci en exclusiva amb el ferrocarril i no per la carretera, cosa que reduirà les emissions de CO₂ i la contaminació atmosfèrica local. A més, el temps de viatge dels passatgers entre Milà i París en tren es reduirà de set hores a només quatre. La notable reducció de temps també provocarà que molts viatgers escullin fer el trajecte en tren enlloc que en avió, una opció que també reduirà la contaminació que genera el trànsit aeri.
Com us podeu imaginar, un projecte d'aquesta magnitud no és gens barat: calcula que tota l'obra costarà uns 25.000 milions d'euros (sí, heu llegit bé, 25.000 milions d'euros). La Unió Europea ha finançat al voltant d'un 40% del cost total, tot i que podria augmentar la seva contribució fins al 55% i ajudar a França amb la seva part del treball.
Un projecte amb polèmica
Com amb qualsevol projecte ferroviari amb aquest impacte i que abasta tanta distància, hi ha certa controvèrsia al voltant del seu desenvolupament. El ferrocarril dividirà la ciutat francesa de Chimilin, raó per la qual els seus habitants s'oposen al projecte del tren des de l'any 1992, ja que asseguren que podria comportar pèrdues econòmiques per a la ciutat i els qui hi viuen allà.
També cal destacar que, tot i que els amplis túnels permetran que els trens de passatgers podran arribar al voltant de 140 km/h, aquest projecte no es qualifica tècnicament com a "alta velocitat" segons els estàndards de la Comissió Europea. De fet, es queda uns 15 km/h massa curt. Però anar de París a Milà en quatre hores? A nosaltres ens sembla força ràpid.