Notícies

Una campanya de conscienciació omple la platja de la Barceloneta de tones de roba per denunciar el 'fast-fashion'

Ecodicta vol advertir els consumidors de les conseqüències negatives que la moda ràpida té per al medi ambient

Laia Jordà Sánchez
Redactora
campanya fast fashion Ecodicta
Foto: Ecodicta
Publicitat

Imagineu que us aixequeu al matí per passejar per la platja de la Barceloneta i us la trobeu plena de tones de roba desaprofitada. Malauradament, aquesta és la realitat que viuen desenes de platges de països en vies de desenvolupament, com algunes de Ghana i Xile. La indústria tèxtil és la més contaminant del món i gran part dels seus residus que amenacen el medi ambient i el benestar de les persones provenen d'empreses que es basen en el 'fast-fashion' (moda ràpida). Per denunciar aquesta situació i conscienciar de les greus conseqüències d'aquest model de consum, Ecodicta, una empresa que funciona com a servei d'armari circular, ha impulsat una campanya que ha omplert de roba quatre de les platges més conegudes de l'Estat: la de la Barceloneta, la platja de Las Catedrales, la Concha i Gulpiyuri, a Astúries.

No, les platges no s'han embrutat amb roba real, sinó que l'empresa ha aprofitat les possibilitats de la intel·ligència artificial per recrear com seria viure la situació que pateixen a molts països del món a casa nostra a través d'una campanya a les xarxes socials sota el hashtag #CleanBeachesForAll. "Sembla que si un problema passa a països amb menys recursos no ens interessen", explica Raúl González, un dels fundadors d'Ecodicta, a Time Out Barcelona. "Tothom es va ficar les mans al cap amb el desastre del Prestige, però sembla que amb el problema tèxtil ningú vol actuar", afegeix. González explica que la campanya va sorgir d'aquesta idea, "sembla que si veiem la situació a casa nostra, la gent empatitza més (...) volem que tothom reflexioni sobre el seu consum de comprar per comprar i acumular per acumular".

roba, moda, Ecodicta
Foto: Ecodicta
roba, moda, Ecodicta
Foto: Ecodicta
roba, moda, Ecodicta
Foto: Ecodicta

L'alarmant situació del 'fast-fashion'

"A Espanya ens vantem de ser molt sostenibles, però després les botigues de 'fast-fashion' estan abarrotades de gent", remarca Raúl González. "El canvi l'hem de començar la gent que treballem dins la indústria i presentar un nou model de consum als consumidors, com la roba de segona mà i la roba de lloguer", afegeix. El fundador d'Ecodicta també recorda que a Espanya s'està començant a lluitar de veritat contra el 'fast-fashion', un problema gairebé superat a altres països del continent. 

Segons el darrer estudi de l'Agència Europea del Medi Ambient (AEM), el 50% de les peces fabricades sota el sistema de la moda ràpida triguen menys d'un any a acabar a les escombraries. De fet, només a la Unió Europea es malgasten unes 7 tones de productes tèxtils a l'any, una xifra que es tradueix en uns 21 quilograms de roba llençada per ciutadà només a Espanya. Segons el mateix estudi, del total de peces recollides, la majoria s'exporten a països de l'Àsia i Àfrica i acaben en una destinació desconeguda.

La 'taxa Shein'

Per lluitar contra el 'fast-fashion', no només cal conscienciar els consumidors i mostrar-los nous models de consum, sinó que també s'han d'instaurar mesures sobre les empreses que es beneficien de la moda ràpida. Ecodicta s'ha sumat a la pluja d'idees de propostes i reclamen que s'estableixi una taxa sobre marques com Shein, que assenyala com les principals culpables que la indústria tèxtil sigui la més contaminant del món. Aquest impost, que ja està en estudi a França, consistiria a pagar el 50% dels seus beneficis per finançar la transició de les empreses cap a la moda circular. Així mateix, amb aquesta taxa es podria finançar la compra de nous materials i campanyes de conscienciació sobre l'impacte del 'fast-fashion', entre altres iniciatives.

"En els darrers anys, hem vist el creixement exponencial de marques internacionals com Shein, amb pràctiques deplorables com l'ús de materials tòxics a la seva producció" explica Koro López de Uralde, de Greenpeace. López de Uralde també recorda que, mentre això passa, hi ha marques que treballen sota principis ètics sense cap ajuda i amb costos molt més elevats. "Ens toca moure'ns i reclamar el suport des de les institucions, amb mesures com l'IVA Verd que faci més competitius els productes ecològics", assegura.

NO T'HO PERDIS: Els millors mercats de vintage i segona mà de cap de setmana a Barcelona

Vols estar al dia de tot el que es mou a la ciutat? Inscriu-te a la nostra newsletter i tindràs tota la info i els plans que t'agraden per gaudir de Barcelona

Més de benestar

    Últimes notícies

      Publicitat