[title]
Barcelona està plena de joies arquitectòniques que deixen bocabadat fins i tot els més escèptics. La Sagrada Família, el Palau de la Música i la catedral de Barcelona són algunes de les obres més visitades de la ciutat, però el llegat arquitectònic barceloní no només es troba als monuments més coneguts, sinó també als racons més amagats de la ciutat. Si aixequeu la vista quan passegeu pels carrers de la capital catalana, descobrireu façanes, portes, finestres i edificis sencers meravellosos, així com botigues amb un disseny que forma part de l’encant de la ciutat.
Ara, la 53a edició dels International Design Awards, uns premis atorgats pel Retail Design Institute de Nova York, ha premiat el disseny de la Farmàcia Rocha, al número 10 del passeig de Sant Joan , a la intersecció amb l’avinguda Diagonal. El reconeixement internacional premia la innovació arquitectònica del projecte liderat per Carlos Aires, que va plantejar l’espai com una boutique, allunyada del concepte tradicional de farmàcia. Si ens hi endinsem, veiem que la clara inspiració de l’interior és l’arquitectura barcelonina més emblemàtica: la rajola hidràulica i els gravats, que presideixen una de les parets. “Després d’analitzar l’espai, vam decidir, juntament amb en Carlos, jugar amb l’altura dels sostres, aprofitar-la íntegrament i que les prestatgeries de la farmàcia arribessin des de terra fins al sostre. Buscàvem i volíem un espai de bellesa i benestar amb forma de biblioteca botànica”, explica la farmacèutica titular de farmàcia, Alejandra Martínez Rocha.
A més de l’innovador interior, l’exterior tampoc passa desapercebut. Si hi passeu per davant, veureu que la farmàcia està emmarcada per dues columnes d’uns cinc metres d’altura que donen la benvinguda als clients. “Des del primer moment, vam treballar a favor de l’arquitectura, fent que aquestes dues columnes clàssiques formessin part del disseny de la façana, i que tota la farmàcia fos visible des de l’exterior”, explica Carlos Aires. Aquest és el primer cop que la farmàcia rep el reconeixement internacional pel seu disseny, un guardó que també han obtingut botigues de tota mena reconegudes arreu del món, com una de la marca de joieria Tiffany. Amb aquest guardó, la Farmàcia Rocha no només es consolida dins el sector farmacèutic, sinó que redefineix el concepte de farmàcia com a espai de salut, d’estil de vida i de bellesa.
Una biblioteca de la salut
Us imagineu entrar en una farmàcia i que no hi hagi taulell? Doncs aquesta és la realitat de la Farmàcia Rocha i una de les seves principals novetats que defineixen el projecte. “D’aquesta manera, hem aconseguit que el públic tingui accés a totes i cadascuna de les parets”, explica Aires, i afegeix que amb aquest model, els treballadors es converteixen en una mena de personal shopper de la salut i acompanyen cada client a triar el producte que més s’adapti a les seves necessitats. A més de l’espai comercial sense taulell, com si es tractés d’una mena de biblioteca, l’entresolat de la farmàcia també acull la rebotiga, el laboratori, la sala de reunions i un robot que subministra els medicaments al personal a través d’una espiral.