[title]
Quan sortim a passejar per Montjuïc, aquest edifici ens dona la benvinguda. Situat a la falda de la muntanya, costa de veure’l, però a mesura que t’hi acostes pots distingir-ne les parets simples i rectes fetes de marbre travertí. Un cop allà, un estany amb nenúfars en reflecteix la façana i el cel de Barcelona. És el Pavelló Mies van der Rohe, un edifici icònic de l’arquitectura Barcelonina que avui s’ha llevat amb una sorpresa: per dins, és ple a vessar de plantes de tota mena.
No és que algú l’hagi confós amb un viver, ni un canvi en la seva decoració. La quantitat de plantes locals i tropicals que ocupen el pavelló té a veure amb un esdeveniment que la ciutat celebra aquest cap de setmana, el Barcelona Gallery Weekend. I les plantes (sí, ho heu endevinat) són una instal·lació que l’artista brasiler Caio Reisewitz ha dissenyat expressament per aquest icònic edifici.
La instal·lació duu el nom de “Suspendre el cel”. Segons Reisewitz, l’Amazònia és una riquesa natural però també un actiu cultural i la base de la civilització brasilera. Amb obres com aquesta, busca fer art compromès amb la causa climàtica i “suspendre el cel” per uns segons, fent que el visitant s’aturi i reflexioni sobre els ecosistemes naturals, indispensables per la supervivència humana i la del planeta.
La peça encaixa perfectament amb el Pavelló Mies van der Rohe, que té unes parets de vidre creades, precisament, per integrar l’edifici amb les plantes i els arbres que l’envolten. Ara, la instal·lació de Caio Reisewitz vol anar un pas més enllà: convida la vegetació a entrar a casa nostra com a mostra d’admiració a les forces de la natura i, alhora, per recordar-nos que en formem part. L’obra de l’artista també és una crítica al desmantellament de la maquinària pública responsable de protegir i valorar el medi ambient, així com una denúncia del genocidi de les poblacions indígenes.
De fet, “Suspendre el cel” s'inspira en els sabers ancestrals del Brasil, concretament en el pensament dels xamans activistes Davi Kopenawa i Ailton Krenak, defensors d'una relació més harmoniosa amb la terra i de la interconnexió entre tots els éssers vius. I el nom de la instal·lació és una picada d’ullet a la cosmovisió yanomami (un grup indígena de l’Amazona), que creu que la terra va néixer d'un tros de cel i que, si l'ésser humà oblida els coneixements ancestrals i la destrueix, el cel tornarà a caure.
En total, a dins del Pavelló hi han entrat unes 600 plantes, seleccionades per l'autor als Vivers Barri a Gava, que inclouen diferents tipus de palmeres, strelitzies, alocàsies i ficus, kenties, aràlies, monstera, filodendres, falgueres, chefleres i altres plantes i arbusts majoritàriament tropicals, però també mediterranis, formen una massa vegetal que pot superar els dos metres d’alçada.
La intervenció artística de Caio Reisewitz, part de la programació del Barcelona Gallery Weekend, ha estat organitzada amb la galeria Prats Nogueras Blanchard i habitarà l’emblemàtic edifici fins al 10 d’octubre.