Hi ha diferents motius pels quals anem a l’òpera. El primer de tots, perquè ens agrada una obra en particular, alguna de les més populars del repertori: si l’òpera és una passió, ho és gràcies a una música meravellosa que ha transcendit el pas del temps. Un altre motiu serien els cantants, les grans estrelles de tota aquesta història, veritables ídols que mouen una quantitat gens menyspreable de públic. Però hi ha un tercer motiu que fa que l’òpera, en ple segle XXI, sigui un esdeveniment cultural i social de primer ordre, que és l’espectacle en sí mateix, la seva grandiositat que dispara la passió de la gent. Les estrenes de noves produccions són un dels mecanismes que fa servir l’òpera per mantenir-se viva, rellevant, excitant, i encara més si amb una nova producció hi va inclòs l’esforç d’estrenar també una nova composició, o de rescatar una música del passat potser poc coneguda, o fins i tot oblidada.
En l’òpera actual, el repertori rus és molt important, però l’obra més famosa que va escriure el compositor Antón Rubinstein, Demon (El Dimoni, en rus), no s’acostuma a veure gaire. Tot i que la seva partitura va ser la que va inspirar mestres com Txaikovski o Mussorgski a escriure bona part d’algunes de les seves òperes més conegudes –Eugeni Oneguin i Khovanschina, respectivament–, el pas del temps ha fet que Demon hagi estat bastant oblidada. Així i tot, és una obra gran del romanticisme rus, un exemple de com el llenguatge de la melodia infinita i la tensió dramàtica es va instaurar en l’opera a Moscou, i a finals del segle XX es va tornar a recuperar. Des de llavors, s’ha representat amb assiduïtat a Rússia i altres països de l’est, especialment quan les grans veus russes s’han animat a tornar-la a reviure. Però al Liceu no s’havia fet mai, de manera que aquesta propera estrena mundial d’una nova producció serà també l’estrena musical a Barcelona d’una òpera profunda, misteriosa i provocadora. Per això anem a l’òpera, per descobrir joies com aquesta. Vols animar-te? Et donem quatre raons que no admeten gaire discussió.