4 raons de pes per veure ‘La Favorite’ al Liceu

L’última òpera de la temporada 2017/2018 al Liceu és un títol infal·lible, una de les obres més romàntiques i madures de Gaetano Donizetti que al teatre podrem sentir en la seva versió original en francès i amb un ‘cast’ excepcional
Opera di Firenze. Prima de La Favorite diretta da Fabio Luisi
Pietro Paolini / TerraProjectOpera di Firenze. Prima de La Favorite diretta da Fabio Luisi
Time Out en col·laboració amb el Gran Teatre del Liceu
Publicitat

Les estadístiques del Gran Teatre del Liceu ens diuen que 'La Favorite', una de les òperes més madures de l’extens repertori de Gaetano Donizetti, composada l’any 1840, és també una de les estimades pel públic de Barcelona durant més d’un segle i mig. En total, des de l’estrena a casa nostra el 1850, s’ha representat un total de 264 vegades, una dada que explica amb rotunditat la relació d’amor i devoció que el públic de Barcelona ha tingut amb l’òpera italiana, i amb Donizetti en particular. Ara bé, també cal dir que 'La Favorite' no pujava a l’escenari del Liceu des de l’any 2002, i per tant torna un cop passat un lapse de 16 anys en el qual Donizetti ha continuat estant representat sense descans, però amb altres obres potser més famoses.

El que té 'La Favorite', però, a més de fama és maduresa. Donizetti la va escriure l’any 1840 per al públic de França, on ja era popular gràcies a obres com 'Lucia di Lammermoor'. Els empresaris francesos, com ja va passar anys abans amb Rossini, li van encarregar òperes expressament per al públic francès i en el seu idioma, i d’aquí van sorgir obres importants com 'La Fille du Régiment' o 'La Favorite'. Tres anys desprès, Donizetti escrivia la seva última òpera, la comèdia 'Don Pasquale', i moria l’any 1848. Per tant, és una de les últimes i de les més incrustades en la revolució romàntica de la qual Verdi en seria hereu. Una òpera completa y moderna en tots els sentits, i que ara tornarem a sentir al Liceu, entre el 8 i el 24 de juliol, amb un càsting excepcional i sota la direcció artística i musical, respectivament, de Derek Gimpel i Patrick Summers. Necessites arguments per fer-te amb una entrada? Aquí te’ls donem.

1. Eclosió del bel canto

Donizetti, d’igual manera que Verdi, és un compositor plenament romàntic per l’elecció dels temes de les seves òperes, moltes vegades triades a partir d’obres de teatre populars del seu moment i que regiraven entre l’ampli ventall de les llegendes i els fets de l’època medieval, que al romanticisme es va posar molt de moda. Ara bé, no oblidem que el seu llenguatge musical és purament belcantista. En aquest marge temporal s’ha d’entendre 'La Favorite', que no només és un triangle amorós –entre el rei Alphonse XI de Castella, la seva amant Léonor de Guzman i el seu rival Fernand–, sinó que té aquesta solemnitat i misteri dels temps antics. És una història ambientada en els anys de la Reconquesta dels regnes cristians de la península ibèrica, i per tant en va plena de dames delicades, cavallers entregats i juraments d’honor. No es pot ser més romàntic.

2. Experiència única

Una cosa que passa amb certes òperes amb una llarga trajectòria és que, en la actualitat, no sempre les escoltem i veiem de la manera en que els seus compositors i llibretistes les van plantejar. De vegades es fan talls, es treuen àries que es consideren que no aporten res a l’acció, es llima la seva dimensió teatral retallant diàlegs. Però l’experiència de l’òpera ha de ser plena, i no mutilada, i en el cas de 'La Favorite', al Liceu la veurem en la seva versió original. És a dir, en comptes de la traducció italiana del llibret, que és la més habitual, l’escoltarem en francès, que és com Donizetti la va estrenar, i que sona encara millor que la segona versió, més popular però menys fidel.

3. Un càsting de luxe

'La Favorite' és una òpera belcantista, i per tant requereix veus d’una qualitat màxima, que li donin a cada nota i cada paraula la textura del cristall transparent. Hi ha àries i duets d’una gran complexitat, que requereixen cantants amb agilitat, tècnica, passió i comprensió profunda dels afectes dels personatges, i en aquest sentit el repartiment és excel·lent i equilibrat. En les dotze representacions previstes hi haurà tres mezzos per al paper de Léonor –Clémentine Margaine, Eve-Maud Hubeaux i Daniela Barcellona–, dos tenors per fer de Fernand –Stephen Costello i Michael Spyres–, i dos baixos que es ficaran en la pell del rei Alphonse, Markus Werba i Mattia Olivieri. Veus fiables i del més alt nivell.

4. Emocions constants

Com moltes de les òperes de Donizetti i de la primera meitat del segle XIX, 'La Favorite' és com una muntanya russa d’emocions musicals, amb constants aparicions d’àries líriques, 'cabalettas' frenètiques, duets i aparicions magnífiques del cor, escena rera escena. En aquest sentit, 'La Favorite' no dona gaire respir, cada moment és magnífic i compta amb algunes de les millors àries de tota la producció de Donizetti, com 'Ange si pur'. En definitiva, el públic aficionat al bel canto tindrà una de les exhibicions més completes del gènere, i el públic que es vulgui iniciar en l’òpera tindrà una obra d’accés fàcil i resultats sempre satisfactoris. Tots sortim guanyant.

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat