El perreo és un signe dels nostres temps. S’ha instal·lat definitivament a les pistes de ball: el podeu practicar en solitari, acompanyats o amb les amigues; o, esclar, de forma romàntica amb l’amant de torn. Fa uns anys encara et podien titllar de poc feminista, o potser no et quedava més remei que moure el cul (en solitari) davant del mirall. “Aquests ritmes han estat vibrant des de fa anys, només que ara s’han popularitzat i estan arribant a Europa. El consum dels joves és diferent, internet ho ha canviat tot”, diu Ana Chinchilla, colombiana resident a Barcelona. Amb l’actriu Júlia Bertran protagonitzen el divulgatiu espectacle Así bailan las putas. La popularització massiva dels ritmes llatins ha fet que aquest tipus de ball travessi les seves fronteres.
“El perreo sorgeix a les classes baixes, i fins fa poc era vist com una cosa bruta, barroera. Ara, que és un gran moment per al reggaeton, hem aconseguit que totes les classes socials el ballin”, afirma Chinchilla. Aquesta idea del perreo com a xiclet unificador és prou eloqüent. Una ciutat: Barcelona. Els pijos de la Bonanova segur que han coincidit aquest any ballant els porto-riquenys Anuel AA i Ozuna a Nogg o a Bling Bling (per cert, ambdós entre els artistes més escoltats a Catalunya el 2019, segons Spotify); al mateix temps que discoteques i sales eminentment llatines com el B-52 i Ebony Club ballen al seu mateix ritme. Un cop hi entris, difícilment en podràs sortir. “El Gustavo, el meu soci, és professor de ball i animador, amb el públic trenquem el gel els caps de setmana convidant-los a ballar amb classes improvisades”, explica el Darwin Zambrano, responsable del B-52. Assegura que cada cop més el públic és de nacionalitats més diverses. Primer avís: no et flipis. Allò que canta el Bad Bunny de “parece un Nokia / en el perreo no se agota” requereix bona preparació física.