Mathias Enard
Foto: Pierre MarquèsMathias Enard
Foto: Pierre Marquès

3 llibres que t'has de llegir aquest mes de desembre

Et recomanem les novetats literàries del moment, perquè no erris el tret quan vagis a la teva llibreria preferida

Andreu Gomila
Col·laborador: Borja Duñó
Publicitat

Us heu acabat el que estàveu llegint i ja sentiu les ganes de mossegar noves pàgines? Patiu per si no us omplen tant com el volum que us ha fet tan feliços durant incomptables hores abans d'anar a dormir? Només una altra gran història pot omplir el buit que ens deixa un llibre que ens ha robat hores i hores de son després de tancar-lo per l'última pàgina. Aquí us oferim solucions en forma de novetats imprescindibles majoritàriament en català, de manera que no us cal patir més.

NO T'HO PERDIS: Aquests van ser els millors llibres del Sant Jordi 2024

Llibres de desembre de 2024

1. 'Desertar', de Mathias Enard

  • 4 de 5 estrelles
  • Crítica de Time Out

Trad. de Jordi Martín Lloret. Empúries. 248 pàgs. 20,95 €.

De què va?

En algun lloc d'un paisatge mediterrani, familiar i alhora indeterminat, als marges d'un camp de batalla, un soldat intenta fugir de la seva pròpia violència, fins que troba una noia en un poble abandonat, amagada de tothom. L'11 de setembre de 2001, al riu Havel, prop de Berlín, a bord d’un paquebot, un congrés científic recorda la figura de Paul Heudeber, genial matemàtic de l'Alemanya de l'Est, fugitiu de Buchenwald, que es va mantenir fidel al seu costat del mur de Berlín tot i l'esfondrament de la utopia comunista.

Per què l'heu de llegir?

No busqueu el nom de Paul Heudeber, el protagonista gairebé absent d'aquesta novel·la magnífica de Mathias Enard. Perquè no va existir, sinó que és la suma de molts. Però l'art del novel·lista francès és de tal magnitud que, entre les vivències del matemàtic quan abandona l'exèrcit nazi que ell ens narra en primer persona, les cartes que envia al seu amor de tota la vida, la Maja, i el que ens explica la seva filla Irina, arribem a pensar que es tracta d'una persona de veritat, un científic utòpic, heroi de guerra, amant intermitent i pare fidel.

Enard ja ens té acostumats a oferir-nos peces d'una qualitat altíssima, aptes per a tots els públics, que fan que tornem a creure de debò en la ficció. Utilitza un rerefons real i hi col·loca els seus personatges, com a 'Zona', com a 'Carrer Robadors', com a 'Brúixola'. Els conflictes del segle XX i els efectes que han tingut en el segle XXI són el teló de fons de les seves obres. A 'Desertar', tenim el debat de la utopia impossible, cosa que avui ens ressona d'una manera atronadora, del que has de pagar per seguir el teu camí. Tanmateix, el que fa que ens fascinin les novel·les d'Enard, especialment aquesta, és la seva capacitat narrativa, com salta d'un temps a un altre, com sap passar d'una escriptura altament poètica a una de científica, com ens manté clavats en l'acció mentre deixa que els seus personatges s'expandeixin, que es mostrin, que s'expliquin. Una delícia.

Qui és l'autor?

Quan va guanyar el premi Goncourt per 'Brúixola', van començar a anomenar Enard “el Goncourt català”. Nascut a Nova Aquitània i instal·lat a Barcelona des de fa dues dècades, és un dels grans noms de les lletres franceses contemporànies.

2. 'Mercè i Joan', d'Eva Comas-Arnal

  • 4 de 5 estrelles
  • Crítica de Time Out

Proa. 336 pàgs. 20,90 €.

De què va?

Mercè Rodoreda i Armand Obiols es transformen en aquestes pàgines en la Mercè i en Joan (així és com es deien l'un a l'altre). La seva relació, profunda i empeltada d’amor a la literatura, va ser tan forta que els va allunyar de les seves pròpies famílies i de molts dels seus amics. A cavall de París, Bordeus i Llemotges, la Mercè i en Joan van viure de ple alguns dels episodis més esfereïdors de la història europea del segle XX. Eva Comas-Arnal ha donat vida a un dels amors més polèmics, fascinants i tempestuosos de la història literària del país.

Per què l'heu de llegir?

No era gens fàcil, la tasca de Comas-Arnal, a l'hora de ficar-se en el jardí rodoredià, on molta gent es creu posseïdora de la veritat absoluta sobre l'autora catalana més potent del segle XX. La seva gosadia, molt ben documentada, bé mereix la lectura. I és que és molt estrany que ningú no s'hagi atrevit de debò, fins a aquesta novel·la, a ficcionar la relació d'amor entre Mercè Rodoreda i Armand Obiols. N'han parlat profusament els biògrafs respectius, però era ben curiós que un episodi tan significatiu de la nostra història literària hagués quedat tan amagat. D'aquí la importància d'aquesta novel·la. D'entrada, pel fet excepcional que narra. I, seguidament, perquè estem davant de dues figures immenses que van quedar lligades per la història. Enmig, tenim el final de la Guerra Civil i la Segona Guerra Mundial i l'autèntic periple penós que va haver de seguir la parella. A més, l'autora ens ofereix un mosaic força acurat de com va ser l'exili a França durant els anys 40 del segle XX.

Comas-Arnal posa en marxa el relat al castell de Roissy-en-Brie, el 1939, amb el gruix de l'intel·lectualitat catalana que ha fugit de la derrota republicana. Allà, la Mercè, que ha deixat el fill a Barcelona, i en Joan, que ha abandonat esposa i filla, es trobaran. A partir d'aquí, estem davant d'una novel·la d'aventures on l'autora juga amb l'obra literària de Rodoreda a l'època. Hi trobem, per exemple, la paràlisi que va afectar l'autora a Llemotges i que explicarà en un dels seus millors contes. Comas-Arnal, però, també s'haurà d'inventar moltes coses i ho farà amb la capacitat de versemblança que ofereix saber-ho tot de tots dos. 'Mercè i Joan', en resum, no fa minvar ni fa créixer el mite. S'atreveix a enfrontar-s'hi des de la llibertat de la ficció.

Qui és l'autora?

Autora d'un parell de llibres de recerca sobre Mercè Rodoreda, Comas-Arnal és una periodista experimentada i debuta en la ficció amb aquesta novel·la.

Publicitat

3. 'De la meva vida', de Miquel Barceló

  • 4 de 5 estrelles
  • Crítica de Time Out

Trad. d'Emili Manzano. Galàxia Gutenberg. 264 pàgs. 32 €.

De què va?

En aquest llibre, Miquel Barceló ens parla per primera vegada de la seva vida a través dels seus carnets, la seva pintura, els seus dibuixos i una llarga sèrie de textos sobre la infantesa, els pares, Mallorca, la seva relació amb el mar, els animals i la creació. Hi trobem els seus amics i els seus referents humans, literaris i artístics. La fascinació per Àfrica i per l'art prehistòric. Els diversos tallers i maneres de treballar a Mallorca, París i Mali. La seva relació amb la pintura, l'escultura, la ceràmica. La reflexió sobre els treballs monumentals a la catedral de Palma, a la seu de l'ONU a Ginebra, a la Biblioteca Nacional de França, a París...

Per què l'heu de llegir?

Avesats a la grandiloqüència del jo contemporani, llegir i mirar (aquest llibre també és per mirar) la vida de Miquel Barceló explicada per ell mateix, on el pintor té tanta o menys presència que la seva família (mare, pare, fills) i els seus amics, no té preu. Hi veiem els seus inicis a Felanitx, descobrim per què va decidir posar rumb a Àfrica a mitjans dels anys 80, quina relació ha mantingut amb la natura i els diferents entorns que l'han envoltat. Perquè, al final, assumeixi, ara que s'acosta als 70 anys, que fa el mateix que quan en tenia 10: “Pintar, nedar, llegir”.

Amb 'De la meva vida' sabrem, per exemple, que Barceló va voler descobrir on eren tots els tallers que Picasso va tenir a París. Va fer el mateix amb Toulouse-Lautrec. I amb els de Tintoretto a Venècia i el de Jackson Pollock a Nova York, on, gràcies a les restes de pintura que s'hi conserven, va esbrinar quins quadres hi havia pintat.

Aquest és, a més, un llibre íntim que no explica el que ja ens van dir Michael Damiano i Dore Ashton en volums precedents. És una carta d'amor a la pintura, a la natura i a la vida entesa com un procés de transformació i educació.

Qui és l'autor?

Galàxia Gutenberg ha publicat ja una desena de llibres de Miquel Barceló, amb els seus quaderns a l'Àfrica, a l'Himàlaia, il·lustrant el 'Faust', etc. Aquí hi tenim una autobiografia il·lustrada del que és un dels grans pintors occidentals dels últims 50 anys.

El mes passat us vam recomanar...

1. 'La Gran Substitució', d'Albert Pijuan

  • 4 de 5 estrelles
  • Crítica de Time Out

Angle Editorial. 352 pàgs. 19,90 €.

De què va?

En una exclusiva clínica croata, Dino espera per sotmetre’s a una operació de cirurgia plàstica, tot i que no té gaire clar en què consistirà. Mentrestant, per matar el temps, el jove explica al pacient del costat la increïble successió d’esdeveniments que l’han portat fins allà: paternitats no reconegudes, articles plagiats i usurpacions d’identitat. Hi intervenen individus tan inversemblants com un conegut productor de Hollywood, alguns artistes de l’italo disco o els membres d’una secta que vol predir el futur a través dels pentinats de Nicolas Cage, a qui Dino idolatra. Un relat que avança, de Sabadell a Los Angeles, passant per Croàcia i Nàpols, amb una lògica aclaparadora.

Per què l'has de llegir?

No sé per què, però 'La Gran Substitució' té alguna cosa d''Entrevista amb el vampir' passat pel sedàs del pop i de l'italo disco. Al final, el present de la novel·la és el d'un pobre home, en Josep, que es fa dir Dino de Laurentis Junior i que creu fermament que és fill bastard del llegendari productor de Hollywood, menjant-li l'olla al seu company d'habitació mentre espera una intervenció radical de cirurgia estètica. Estarà ingressat dues vegades: l'una per posar-li la cara de Nicolas Cage; l'altra per tornar-li el seu estat anterior.

Tot això, que sembla delirant, gràcies a la ploma d'Albert Pijuan, ens ho bevem a glopades, tot intentant contenir el riure que ens provoquen les escenes que l'escriptor es treu del barret. 'La Gran Substitució' és un llibre divertidíssim, que juga amb el fantàstic, la psicoanàlisi, el complex d'inferioritat, les teories de la conspiració i tot el que marca el nostre temps. Perquè parla, per sobre de tot, del desconcert que vivim els occidentals d'avui. I aquí no se salva ningú.

Qui és l'autor?

Albert Pijuan (Calafell, 1985) va entrar a les cases molta gent gràcies a 'Tsunami', guanyadora del premi de la Crítica i del premi Finestres 2020. És narrador, assagista i dramaturg, a banda de ser un dels autors més agosarats del nostre temps.

2. 'Les petites vampires', de Maria Guasch

  • 4 de 5 estrelles
  • Crítica de Time Out

L'Altra. 192 pàgs. 18 €. 

De què va?

La Natàlia té 15 anys i torna al poble per passar-hi l’estiu i veure l’Emma, la seva millor amiga de la infantesa, que té la sang malalta i ha patit des de petita la por i l’hostilitat dels veïns. Al llarg dels anys, les dues amigues han creat un món propi guiat per les dues passions principals de l’Emma: l’amor a la seva cosina Candela i l’odi cap als forasters de la masia de Les Agulles. A l'autobús en què viatja la Natàlia puja el Martín, un universitari que ve a donar un cop de mà a la Candela rere la barra del bar familiar: el que ell concep com una aventura per escapar del tedi el porta a endinsar-se en un ambient teixit de relacions estranyes de les quals no comprèn res.

Per què l'heu de llegir?

'Les petites vampires' sembla una novel·la gòtica, farcida de misteris, un ambient carregat i xiuxiuejos i sospirs en habitacions i boscos on no arriba la llum, però és molt més que un relat de gènere i, més aviat, es tracta d'una novel·la de formació on els personatges que l'habiten, sobretot adolescents, descobreixen el món que els envolta, petit, tancat, amb una consciència no gaire neta. Tenen una història al darrere, personal i familiar, que no poden abandonar.

Maria Guasch té una prosa deliciosa, crua i viva, que fa que t'enganxis a les seves paraules fins que et deixa sense alè. Que citi Anne Sexton mentre narra o ens porti a 'La mort i la primavera', a un univers farcit d'una maldat a flor de pell, gens naturalista, converteix la seva novel·la en un petit monument a celebrar. Aquí, a més, hi ha un joc molt interessant entre les diverses ànimes que porten el pes de la narració, uns forasters que no són gaire benvinguts, el descobriment del sexe, l'acte de mirar amb culpabilitat i dos personatges, en Martín i la Natàlia, que assisteixen espaordits a tot el que passa.

Qui és l'autora?

Des d''Els fills de Llacuna Park' (2017), premi de la Crítica, que Maria Guasch (Begues, 1983) no ens servia cap delícia. Abans havia publicat dues novel·les, una de les quals va ser escollida Nou Talent FNAC, 'Olor de clor sota la roba'.

Publicitat

3. 'Gossos dempeus', d'Eduard Olesti

  • 3 de 5 estrelles
  • Crítica de Time Out

Club Editor. 208 pàgs. 18 €.

De què va?

Els personatges de la novel·la d'Eduard Olesti són la sarna del lloc que habiten: ocupen les extremitats del seu cos a través dels túnels del metro. Caminen per carrerons estrets, on les escletxes de cel són esgarrinxades. I viuen a Sarnalona, on l’Altort ha tornat a la ciutat. Tots el busquen. El Cèsar, que desperta de la seva letargia de dramaturg amb ínfules i s’aventura als ravals. Tres matrioixques russes, la Maixa, l’Olga i la Irene, gargotejant versos a les parets dels bars de mala mort, en places antigues rebentades de guiris. I una taxidermista que investiga la mort truculenta de la seva germana.

Per què l'has de llegir?

Qui vulguis saber què es cou en el món del teatre barceloní avui dia ha d'agafar 'Gossos dempeus' i fer-li un cop d'ull. Es trobarà una part de la realitat, la dels joves, i aquest ímpetu vital que fa que una sèrie de gent es vulgui dedicar a aquest ofici tant sí com no, tot i saber que si no tenen un bon coixí o els arriba un cop de sort, serà molt difícil que arribin a la maduresa en el mateix ofici. Eduard Olesti, que coneix bé aquest entorn, sap com ficar-hi cullerada i mostrar-nos-el amb les ulleres del grotesc.

Olesti juga amb la història del teatre, de Txékhov a Pasolini, i en bona part aquesta novel·la podria ser un exercici d'estil a partir de 'Les tres germanes' i d''Orgia', amb tocs de comèdia passada de voltes i aires de 'true crime'. L'únic problema que té és que sovint abandona el lector i has d'estar molt convençut per seguir endavant. Tanmateix, és una primera novel·la agosarada i molt contemporàniament barcelonina, que no n'anem sobrats.

Qui és l'autor?

Tot i que 'Gossos dempeus' és la seva primera novel·la i l'autor no té ni 30 anys (Barcelona, 1995), Eduard Olesti no és cap desconegut, ja que va guanyar els premis de poesia Amadeu Oller ('Sacop', 2022 ) i Ausiàs March ('Un cowboy crepuscular', 2023).

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat