Noi jove llegint
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Els millors llibres per regalar al Sant Jordi d'estiu 2020

El 23 de juliol tornarem a celebrar la diada amb novel·les, contes i assajos. Aquí teniu els més interessants de la temporada

Publicitat

Com que no vam poder viure als carrers la nostra estimada tradició de Sant Jordi, el 23 de juliol tenim una nova oportunitat per celebrar-ho, sempre complint amb les separacions i les distàncies pertinents. Una data alternativa per muntar parades, amb moltes sorpreses als carrers. Un dia en què els protagonistes continuen sent els llibres. Durant la temporada, s'han publicat grans novel·les, assajos que ens han fet trempar, llibres petits que són molt grans, contes, poesia, de tot. N'hem llegit un munt i només us recomanem els que ens han al·lucinat. Aquí no hi ha palla. Només llibres importants. Són llibres escrits aquí i a fora que ens han entusiasmat.

NO T'HO PERDIS:  Els llibres recomanats per al Sant Jordi del 2021

1. 'Barcelona, títol provisional', d'Andreu Gomila i Diego Piccininno

Aj. de Barcelona. 142 pàg. 18 €.

De què va?
Marina Espasa, Irene Solà, Carlos Zanón, Simona Škrabec i vuit escriptors més es capbussen en la relació entre Barcelona i la creació literària en els últims cent anys: de Mercè Rodoreda a Cristina Morales; de Jean Genet a Roberto Bolaño; de Marsé a Monzó...

Per què és bo?
Un llibre entre l’assaig, la peça d’autor i la guia pràctica per als gormands de les lletres i el disseny editorial. A través de les seves pàgines, detalla els noms, llocs i moments mítics en què la ciutat es va fer gran gràcies a la literatura. –MJ G.G.

2. 'Reflexos en un ull daurat', de Carson McCullers

L’Altra. 152 pàg. 17 €.

De què va?
Publicada el 1941, un any després del debut 'El cor és un caçador solitari', McCullers va tornar a enlluernar amb aquesta novel·la que descriu les relacions entre dos matrimonis d'oficials i un soldat obsessionat amb una de les dones, en un campament militar als anys 30.

Per què és bo?
Amb una prosa lúcida i poètica, salpebrada amb espurnes d'un humor càustic, McCullers fascina amb uns personatges ximples i ridículs, incapacitats per viure. Un reflex de tota una societat amb les emocions mutilades per la repressió del desig. –MJ G.G.

Publicitat

3. 'Cos', d'Olga Tokarczuk

Rata. Trad. de Xavier Farré. 384 pàg. 20,90 €.

De què va?
'Cos' són una desena d’històries barrejades amb les sensacions de l’autora bellugant-se pel món. “Descriure és destruir”, diu l’autora. I ella narra, construeix, sense aturar-se enlloc llevat del gest d’una mà, una mirada que és l’última mirada, una tremolor que denota pobresa...

Per què és bo?
Després de llegir-lo sabem per què la polonesa Olga Tokarczuk va guanyar el Premi Nobel de Literatura 2018. En un sol volum, com un savi grec, desplega tot el coneixement del seu temps a través d’una escriptura detallista centrada en els humans en trànsit, en el desplaçament i en el cos que espera. –A.G.

4. 'La lladre de fruita', de Peter Handke

Alianza. Trad d'Anna Montané Forasté i Kàtia Pago Cabanes. 368 pàg. 22 €.

De què va?
El polèmic Nobel 2019 viatja a la Picardia francesa tot seguint les passes de la misteriosa lladre de fruita. Us preguntareu qui és el protagonista del llibre, si l’Alèxia, que busca la seva mare o la mateixa narració de l’alter ego de Handke.

Per què és bo?
Perquè la història, que en realitat és una epopeia mínima, relliga les descripcions plenes de llum que fa Handke de personatges i paisatges. La seva prosa impressionista us atraparà tant o més que la necessitat de voler saber qui és en realitat aquesta lladre de fruita. –B.D.

Publicitat

5. 'La drecera', de Miquel Martín i Serra

Edicions del Periscopi. 160 pàg. 17 €.

De què va?
Com eren els estius a l’Empordà quan tenies els pares treballant per a uns rics de Barcelona? No ben bé vacances, almenys no del tot. Martín i Serra, nascut a Begur, ens hi endinsa a través dels ulls d'un nen/adolescent, el fill dels masovers.

Per què és bo?
Perquè ens atrapa amb una prosa bella i subtil. Lliscant-hi, descobrim el despertar sexual del protagonista, ple de clarobscurs, i també la destralada de la mort, la presa de consciència de classe… El noi es fa gran i el món és cada vegada més complex. –B.D.

6. 'El corazón de la fiesta', de Gonzalo Torné

Anagrama. 240 pàg. 18,90 €.

De què va?
Gonzalo Torné no està per orgues. Fill de la Catalunya pujolista, decideix passar comptes amb la família que va governar aquest país 23 anys amb una sàtira que, com totes les bones obres, diu tantes veritats que fa feredat. Els seus Pujol es diuen Masclans i no és gaire difícil fer paral·lelismes amb la història oficial.

Per què és bo?
Torné, un estilista de nivell, fica cullerada però deixa que tothom parli i digui la seva en un collage narratiu modernista (britànic) que, en mans de Violeta, ens deixa garratibats, com quan parla Molly Bloom a l’Ulisses joycià. Riureu segur, però també us donareu cops de cap. –A.G.

Publicitat

7. 'Gent normal', de Sally Rooney

Ed. del Periscopi. Trad. Ernest Riera. 304 pàgines. 19,90 €.

De què va?
El desig d’acceptació, un dels grans temes de la vida, pot arribar a ofegar quan som adolescents amb les idees a mig fer, inconsistents com la part central del crani dels nadons. 'Gent normal' segueix les anades i vingudes de la Marianne i en Connell, dues persones que intenten esbrinar qui són, sempre amb el perill de descobrir que pot no agradar-los la resposta.

Per què és bo?
El que explora Sally Rooney no està gaire allunyat del que buscava Shakespeare als seus 'Sonets': entendre la matèria de què estem fets, amb tots els plecs i les rugositats, la bellesa i la crueltat. Gent normal no és una novel·la sobre el que vol dir ser jove i enamorar-se el 2019, sinó sobre la vida, l’amor, el patiment i el fil que els enllaça. –M.J.

8. 'L'Any del Mico', de Patti Smith

Club Editor. Trad. de Martí Sales 192 pàg. 18,90 €.

De què va?

Patti Smith diu que va "lliscar per la vora del somni" i inicia un 'On the road' de la vellesa, l'any que en fa 70. O potser és un 'Alícia al país de les meravelles' en un món on els amics van desapareixent com fulles seques a la tardor?

Per què és bo?

Perquè de seguida ens deixem endur per les imatges oníriques de la poetessa del rock, en una magnífica traducció de Martí Sales. I perquè no acaba aquí: durant el confinament, Smith ha escrit sobre l'Any de la Rata (el 2020), noves pàgines que podeu aconseguir a clubeditor.cat. –B.D.

Publicitat

9. 'Mr. Folch', d'Adrià Pujol Cruells

Empúries. 272 pàg. 17,50 €.

De què va?
Fa uns sis o set anys, quan a Time Out Barcelona vam gosar triar les millors novel·les del segle XXI ambientades a la ciutat, el 'Picadura de Barcelona' d’Adrià Pujol es va colar al top ten, entre tot de patums, de Mathias Énard a Jaume Cabré. D’aleshores ençà, la presència del seu autor no ha parat de créixer, bé gràcies a les traduccions, bé pels seus volums divertidíssims, de 'La carpeta és blava' a aquest 'Mr. Folch', un llibre on passem pels anys 40, 50 i 60 del segle passat com mai ho havíem fet.

Per què és bo?
Pujol Cruells s'endinsa en els camins del grotesc amb mà ferma. És patètic, és divertit i alhora construeix una novel·la històrica (glups) sense ser una novel·la històrica. Hi surten personatges sinistres (com el torturador Creix), veiem els exorcismes de Verdaguer (molts anys després). També hi ha els pastissos de Prats i Fatjó i una cosa que no ha existit mai, que són els bafs de verdura. –A.G.

10. 'Boulder', d'Eva Baltasar

Club Editor. 158 pàgs. 16,95 €.

De què va?
Aquesta història comença en un embarcador de Quellón (Xile) i acaba entre Islàndia i Groenlàndia, en un creuer. Enmig, una dona que treballarà a tota mena de cuines, apassionada pel cos de les dones, que tirarà endavant per mor del desig, un esperó irrefrenable que intentarà domesticar. Sense èxit.

Per què és bo?
El millor d'aquesta novel·la, més sòlida que 'Permagel', és la veu de l'autora, que apareix en un fraseig que és una piconadora. Des de les escenes de llit al part de la Tinna, a voltes naturalista, a voltes surrealista, Baltasar ens hipnotitza amb aquesta prosa que és com el balanceig d'un vaixell enmig d'una tempesa. -A.G.

Publicitat

11. 'Viatges i flors', de Mercè Rodoreda

Nórdica Libros. 69 pàg. 19,50 €.

De què va?
Penúltima obra de Mercè Rodoreda (1980), escrita en dues etapes, des de Ginebra i a Romanyà de la Selva. 'Flors de debò' i 'Viatges a uns quants pobles' són narracions on l'autora deixa volar la imaginació, on aboca la seva passió per les flors però també la idea de la fugida i les sensacions provocades per l'exili, segons estudis crítics de la seva obra.  

Per què és bo?
La proposta de Nórdica Libros ha estat concebuda com un homenatge a l'autora rellegida a través del traç delicat de Bernat Cormand, que ha pogut donar una vida narrativa a roses i altres flors que apareixen al llibre. –Eugènia Sendra

12. 'Calypso', de David Sedaris

Blackie Books. 272 pàg. 21 €.

De què va?
David Sedaris té una llarga trajectòria com a humorista i comentarista als Estats Units i en aquest llibre recull episodis autobiogràfics costumistes plens de tendresa, ironia i sinceritat.

Per què és bo?
Fer un llibre explicant les merdes internes d'una família, la compra d'una casa d'estiueig, l'addicció a modes absurdes i els problemes de parella potser ja s'ha fet més d'una vegada i de dues, però aquí és on entra el talent còmic de Sedaris. Històries sense pretensions però gens simples, amb humor afilat, que us trauran les ximpleries de sobre. Si no rieu quan es perd intentant arribar a casa seva és que teniu un cor petit i negre. –E.A.

Publicitat

13. 'Pandèmia', de Slavoj Žižek

Ed. Anagrama. 120 pàg. 9,90 €.

De què va?
Žižek, un dels filòsofs actuals més influents i controvertits, va escriure i presentar la seva visió sobre la crisi de la Covid-29 en calent: es va publicar al mes d'abril, quan tot el planeta estava confinat i en estat de xoc.

Per què és bo?
El pensador eslovè ens ofereix punts de vista que ens poden ajudar a trobar una mica de llum entre tantes incerteses i notícies descoratjadores. Augura canvis socials radicals que posaran la humanitat en una cruïlla definitiva: per a Žižek només la fi del capitalisme salvatge ens salvarà de la barbàrie. Per pensar-hi. –MJ G.G.

14. 'Som una ganga', de Montserrat Roig

Comanegra. 280 pàg. 19,50 €.

De què va?
A falta de la veu de Montserrat Roig, M. Àngels Cabré proposa un recull dels seus textos escrits entre els 70 i els 90.

Per què és bo?
Roig escriu del cos, de literatura, política, violència i alliberament, sense embuts, en català i castellà. De 'Miedo al feminismo' a 'Animals de companyia' els articles són dards i escletxes de llum. –E.S.

Publicitat

15. 'A propòsit de no res', de Woody Allen

Alianza Editorial. 422 pàg. 19,50 €

De què va? 
És l'hora de fer balanç. Posat a la picota pel #metoo, el cineasta rei de la comèdia fa recompte de la seva vida. Des dels seus inicis com a fill d'un perdulari jueu amb vincles amb la màfia novaiorquesa, fins a les guerres amb Mia Farrow i els rodatges a Barcelona. 

Per què és bo?  
És una delícia que es llegeix sola: Allen ha viscut i explica el show 'business' dels últims 50 anys amb digressions de modèstia (falsa?) que són or pur. Ha tractat amb tothom, de Mel Brooks a Fellini, i de tothom té una bona història per explicar (i sorprèn llegir com Allen es narra a si mateix, als antípodes del seu personatge: segons ell de jovenet anava per delinqüent, però va entrar en el negoci de l'humor escrivint acudits en revistes). I sí, la tercera part (final) del volum és la pel·lícula de terror psicològic amb Mia Farrow, explicada i justificada amb ets i uts. –R.M.

16. 'Depredadores. El complot para silenciar a las víctimas de abuso', de Ronan Farrow

Ed. Roca Libros. 477 pàg. 22,90 €.

De què va?
Farrow relata el periple –amb amenaces personals incloses– que va viure quan es va decidir a destapar els abusos sexuals sistemàtics del productor de cinema Harvey Weinstein. És una recopilació del treball periodístic que va dur a terme primer per a l'NBC, publicat finalment al 'New Yorker' i que li va valdre el premi Pulitzer.

Per què és bo?
Escrit (i llegit) com un intens thriller, despulla el sistema que salva els agressors i fulmina les víctimes, també dins de la seva família. Fill de Woody Allen i Mia Farrow, el periodista no fuig d’estudi i parla de la seva germana Dylan i l'acusació que diu que Allen va abusar d'ella quan tenia 7 anys. –MJ G.G.

Publicitat

17. 'Todos quieren a Daisy Jones', de Taylor Jenkins Reid

Ed. Blackie Books 432 pàg. 22,90 €.

De què va?
Sexe, drogues i rock’n roll en primera persona: 'Todos quieren a Daisy Jones' és la història sobre una banda de música explicada a través dels testimonis dels seus protagonistes, una mena de 'mockumentary' literari que ens transporta a l'explosió del rock dels 70.

Per què és bo?
El personatge de la Daisy té carisma, bellesa, una veu privilegiada i les idees clares: ella no ha nascut per ser musa sinó deessa. La novel·la funciona amb l'eficàcia d'un hit de pop: us enganxarà des de la primera pàgina sense adonar-vos-en. –MJ G.G.

18. 'El tango de Dien Bien Phu', de David Castillo

Edicions 62. 288 pàgs. 20 €.

De què va?
Una cançó té el poder de situar-nos en un altre temps, fins i tot de fer-nos-hi recular. Dani Cajal, àlter ego de l'autor, vol saber la lletra del tango més cèlebre del camp de refugiats d'Argelers, on van anar a parar la majoria dels refugiats republicans, i decideix posar-se el vestit de Philip Marlowe i buscar-la, peti qui peti.

Per què és bo?
Enmig de tot apareixerà el seu autor, Jesús Menero, un noi de poble enrolat en les milícies, que acabarà participant en tres guerres fins a morir al Vietnam. Un heroi anònim caigut en l'oblit que Castillo retrata sense compassió, d'una manera ben diferent de com altres autors, més barroers, han utilitzat aquests petits grans personatges per rentar la cara a autèntics criminals. -A.G.

Publicitat

19. 'Les tres dimensions de la llibertat', de Billy Bragg

Més Llibres. 72 pàg. 8 €

De què va? 
Billy Bragg, lúcid cantautor folk-punk britànic vinculat a moviments obres i anticapitalistes, té una solvent vessant assagista: aquí analitza què hi ha de real en la idea líquida de llibertat que ens ven el capitalisme. I proposa tres dimensions perquè la llibertat deixi de ser una gàbia i esdevingui factible: autonomia personal, igualtat i responsabilitat de retre comptes.

Per què és bo? 
Bragg, un keynesià del segle XXI, tritura neofatxes i apòstols de la privatització amb la mateixa frescor i precisió amb què dispara cançons. Això és un opuscle polític com Déu mana: curt, rigorós i ple d'arguments irrefutables. No és que descobreixi cap complot, però els conspiranoics –i els bonistes– l'haurien de llegir per descobrir que sí que hi ha conspiracions reals: com la del 'think tank' conservador liderat pel filòsof Friedrich Hayek, que fa 60 anys va començar a llaurar el terreny per desmantellar l'estat del benestar a Occident. –R.M.

20. 'Gina', de Maria Climent

L’Altra. 184 pàg. 17,90 €.

De què va?
La protagonista del debut novel·lístic de Maria Climent, la Gina, té una veu poderosa, amb accent del delta de l’Ebre, unes ganes terribles de xerrar i una vida que, tot i la seva joventut, li ha deixat ferides incurables. I no estem parlant, només, de la separació dels pares en plena adolescència o dels amors que han marxat, que Climent ens descriu amb una lleu sornegueria a la boca.

Per què és bo?
Dins 'Gina' hi ha un món particular, propi, narrat a través d’una història de formació que ens deixa clar que, al final, el més important no ho decideixes tu, sinó que et cau a sobre. Sobrevius si saps gestionar-ho. El millor de la novel·la és que Climent no ens alliçona, ni es recrea en el dolor. S’obre en canal i mai no abandona el somriure. Fa mal, però no fa por. –A.G.

Publicitat

21. 'Els argonautes', de Maggie Nelson

L’Altra. Trad. de Marina Espasa. 208 pàgs. 18,90 €.

De què va?
Aplicar en un mateix tot el que has après no és fàcil. Això és el que intenta Maggie Nelson en aquest llibre que és una novel·la, un assaig i tot el que vulguin. Perquè s’hi barreja el pensament contemporani amb les vivències de l’autora com a professional, parella queer, mare d’un nen i filla d’una mare casada tres vegades.

Per què és bo?
Nelson està casada amb un home anomenat Harry que abans era Harriet. I la seva història és plena de dolor. Sovint es pregunta si se’n sortiran, en un joc que va sempre de la vida a la mort. El paral·lelisme que fa entre el naixement de l’Iggy i com el seu marit s’acomiada de sa mare és excepcional. –A.G.

22. 'Listas, guapas, limpias', d'Anna Pacheco

Caballo de Troya. 192 pàg. 14.90 €.

De què va?
El debut literari de la periodista Anna Pacheco és una ficció sobre el fer-se gran i els despertars. A 'Listas, guapas, limpias', una jove torna al barri on va créixer per passar l'estiu amb l'àvia i l'amiga i malgrat estimar aquest espai vital, es rebel·la contra un entorn en el qual ja no es reconeix.

Per què és bo?
Per la naturalitat amb què està escrit, i la manera costumista de retratar una generació (com vesteixen, quina música escolten, com parlen). També és interessant com Pacheco aborda les qüestions de classe i el feminisme, dos dels seus focus de lluita.

Publicitat

23. 'La teva ombra', de Jordi Nopca

Edicions 62. 512 pàg. 20 €.

De què va?
Dos germans expliquen la seva veritat d'uns fets que es presenten com a catàrtics. Cadascú amb un punt de vista que es tradueix en la forma com està escrit, ja sigui des del cabreig i la ràbia com des del dolor.

Per què és bo?
Té l'aval d'haver estat el títol guanyador del primer Premi Proa de novel·la, però Jordi Nopca ja tenia el vistiplau del públic gràcies a 'Puja a casa' i 'El talent'. A 'La teva ombra' apareix la ironia i cert punt d'humor que també trobem als seus altres llibres. I tampoc falta el costumisme d'una família de classe mitjana, els secrets, les infidelitats i la frustració. Bé, també hi ha en Doraemon i uns quants cucs. –E.A.

24. 'L’home il·lustrat', de Ray Bradbury

Males Herbes. Trad. de Martí Sales. 312 pàg. 19,90 €.

De què va?
'L’home il·lustrat' són relats que van quedar fora de l’escaleta narrativa de 'Cròniques marcianes'. Però són joies: Bradbury mai repeteix el mateix esquema, cada conte és un nou univers. I se’ns obren plens de poesia: per la força de les imatges es llegeixen de pressa, però ressonaran anys dins el lector.

Per què és bo?
A diferència d’altres escriptors de ciència-ficció, mai passa de moda. Perquè els contes de Bradbury no són només ficcions especulatives o fantàstiques, sinó mirades al fons de la condició humana. Paràboles plenes d’emotivitat i de tendresa: en la tensió entre tecnologia i esperit emergeix el millor de la nostra humanitat. A més, Bradbury aconsegueix el més difícil: el seu estil depurat i amè fa que llegir-lo sigui tan ràpid –i plaent– com empassar-se un got d’aigua fresca un migdia d’agost. Tan senzill que sembla que es transmeti del llibre al teu cap per Bluetooth: la precisa traducció de Sales hi juga a favor. –R.M.

Publicitat

25. 'Reina', d'Elizabeth Duval

Caballo de Troya. 160 pàg. 14,15 €.


De què va?
Talent stakhanovista. Nascuda el 2000, icona trans, poeta i 'performer', Duval publica ara aquesta autoficció sobre la seva vida a París.

Per què és bo?
Primer avís: 'Reina' és, sobretot, un avís: no hi ha dubte que l’autora va sobrada d’intel·ligència, voluntat i gosadia. El millor, el capítol en què passa comptes amb Paul B. Preciado, “rei alternatiu posmo-radical”.

26. 'Mal bon pare', de Sergi Pons Codina

Amsterdam. 268 pàg. 17,95 €.

De què va?
L’elogi es queda curt. Hi ha poques coses més serioses que fer riure. La tercera novel·la de Sergi Pons Codina ('Mars del Carib') ho aconsegueix i a cor què vols. Felicitats a l’autor i també a l’editor i la seva contenció a l’hora de publicitar la novel·la: poques vegades les lloances a la solapa es queden curtes quan llegeixes el llibre.  

Per què és bona?
Quan ja ho tenia tot fet, amb tres filles i una feina estable, un embaràs no desitjat barra el pas de Carles Vila cap al Xanadú de la llibertat adulta, i la clatellada el fa trontollar entre la nàusea vital i el retorn a les nits de bar lumpen. Una veu actual i sense cotilles. Esclaten les virtuts de 'Mars del Carib', escasses en la narrativa catalana actual: una prosa directa i esmolada que llisca i se t’infiltra al cervell a base de dobles i triples sentits brillants. La trama és inexistent, però qui la necessita davant les reflexions de Carles Vila? Una crisi vital amb potes que encarna la tensió entre camp i urbs, paternitat o menfotisme, farlopa o vermut: la Catalunya real! –R.M.
Publicitat

27. 'Tots els camins', de Joan F. Mira

Proa. 384 pàg. 19,50 €.

De què va?
Tot un referent. Parlem d’una de les grans figures literàries de les actuals lletres catalanes. El seu estil hipnotitza. 

Per què és bo?
Fer memòria. Després d’'El tramvia groc' –volum d’infància–, les memòries de joventut de Joan F. Mira abasten els anys previs a la mort de Franco. Viatjarem del seminari fins a l’eterna Roma del despertar, i després passejarem pels ambients i protagonistes que van fer possible la València contestatària. –M.P.

28. 'El corazón de Inglaterra', de Jonathan Coe

Anagrama. Trad. M. Bach. 528 pàg. 22,9 €.

De què va?
La gran novel·la del Brexit és una comèdia coral: Coe erigeix, amb orfebreria narrativa de ritme pausat però amena i addictiva, un retrat multiperspectiva d’un país que es mira al mirall i no es reconeix. L’humor neix de la incredulitat flegmàtica entre allò que creien ser i el que són: el títol original, 'Middle England', es refereix als hòbbits panxacontents com a metàfora dels isolats britànics.

Per què és bo?
La mirada de Coe és tendra i compassiva: els contrastos hilarants entre un grup de ciutadans cultes amb els de ‘fem Anglaterra gran de nou’ serveixen per fer patent que, molt sovint, fer-se vell no és acumular saviesa sinó perplexitat i confusió. –R.M.

Publicitat

29. 'Tardor', d'Ali Smith

Raig Verd. Trad. de Dolors Udina. 240 pàgs. 19 €.

De què va?
'Tardor' és la primera part de la tetralogia estacional de l’autora britànica Ali Smith; una novel·la sobre el canvi, la transformació i els temps que vivim: 'Tardor' és també la primera novel·la post-Brexit. El temps climàtic i el temps com a mesura ho impregnen tot: els personatges, l’humor, l’estructura, plena de salts. A l’inici, una advertència: “Això és el que passa amb les coses. Es descomponen, sempre ho han fet, sempre ho faran”.

Per què és bo?
En un context políticament tens, poblat per algunes persones que semblen tenir la mateixa empatia que una forquilla, l’amistat improbable i duradora entre l’Elisabeth i en Daniel (es van conèixer quan ella era una nena i ell un vell vellíssim) demostra que sempre hi ha esperança. –M.J.

30. 'Els anys', d'Annie Ernaux

Trad. de Valèria Gallard. Angle. 224 pàg. 19,90 €.

De què va?
L’autora francesa regira en la capsa dels seus records per reconstruir la seva història, des que va néixer a Normandia, el 1940, fins a primers del segle XXI, quan publica la novel·la. Fa servir fotografies, converses que no ha oblidat, moments icònics de la història en majúscula. Però sempre parla d’ella, una dona que cerca les seves petjades.

Per què és bo?
Què passarà amb la nostra vida, amb tot el que hem vist, amb el que hem fet, quan ja no hi siguem? Aquesta és la pregunta que es fa Annie Ernaux en aquest llibre extraordinari contra l’oblit. Ella sap que tot s’esvairà així com fuig la boira en sortir el sol. Totes les paraules, el desig, les cares, desapareixeran. Almenys quedarà 'Els anys'. –A.G.

Publicitat

31. 'Zona zero', de Núria Busquet Molist

La Breu Edicions. 276 pàg. 16 €.

De què va?
La Jane té més de 50 anys, té dues filles que no viuen a casa, acaba de divorciar-se després que el marit li fes el salt i s’ha instal·lat a Manhattan. Treballa a les Torres Bessones l’11 de setembre del 2001 i se salva pels pèls dels fatídics atemptats. En sobreviu com pot, amb l’ajuda d’un psicoanalista i les ganes d’escriure i d’estimar.

Per què és bo?
En un moment en què ens bombardegen les històries de dones joves que descobreixen el món, la història de la Jane és una alenada vivificadora, agra, sí, però també esplendorosa. Ella és una dona com moltes altres, sacsejada per la vida, però que no vol renunciar al sexe i a donar el seu punt de vista. –A.G.

32. 'La mà esquerra de la foscor', d'Ursula K. Le Guin

Raig Verd. Trad. de Blanca Busquets. 354 pàgines. 24,95 €.

De què va?
La premissa d’aquest llibre (del 1969): i si els humans no tinguessin gènere, sinó que fossin mascles o femelles segons un cicle de zel mensual? Això ocorre al planeta Hivern, on el diplomàtic Genli Ai arriba per decidir quina de les seves dues civilitzacions enfrontades és més adequada per unir-se a la Federació Intergalàctica de mons humans.

Per què és bo?
Una gran novel·la de ciència-ficció mai és només això: amb brutal muscle literari –la descripció de la fred com a personatge és equiparable a Jack London–, Le Guin basteix una poderosa faula sobre l’exili, la isolació i la traïdoria (oportuna edició!). La història d’amor no binari és gèlida com Hivern, i apel·la a la raó: “Vaig ser feliç? No, la felicitat té a veure amb la raó i només la raó la guanya”. –R.M.

Publicitat

33. 'Sobre la fotografia', de Susan Sontag

Arcàdia. La Virreina Centre de la Imatge. Trad. d’Anna Llisterri. 264 pàgines. 18 €.

De què va?
En els seus assajos per al 'New York Review of Books', Susan Sontag proposava una genealogia de la fotografia i pensaments sobre el mitjà que ressonen en present. Es van recollir en un llibre, del 1973, que ha esdevingut títol de referència de la història de l’art; ara el podem llegir en català per primera vegada.

Per què és bo?
Sontag ens fa viatjar per les imatges, tot i que el llibre no en conté cap. Revisa –amb encert o no– els raonaments de Walt Whitman i les fotografies de Diane Arbus, entre d’altres, i parla del temps contingut en les imatges, de l’actitud voyeurística, de l’artefacte fotogràfic, entre la fantasia i la informació. –E.S.

34. 'El taller de bicicletes', de Sempé

Blackie Books. Trad. de Jordi Martín Lloret. 104 pàg. 17,10 €.

De què va?
Sempé, no cal dir-ho, és un geni a l’hora de dibuixar i explicar petites grans històries. Per això 'El taller de bicicletes' és ja un clàssic en el qual ens narra la vida d’un mecànic de bicis que guarda un secret inconfessable, sempre amb el seu traç fi característic i una expressivitat que es troba en els detalls.

Per què és bo?
L’autor francès té un do especial per agafar un personatge i treure-li tot el suc. Aquí, la seva víctima és Raoul Taburin, de qui, en tancar el volum, ho sabrem tot: pors, passions, manera de ser, de moure’s. Sempé segueix els seus passos des que neix fins que està a punt de resoldre l’enigma que recorre el llibre. I el millor de tot és el que veiem. No li cal ni dibuixar ni escriure gaire. –A.G.

Publicitat

35. 'El blat tendre', de Colette

Viena Edicions. Trad. de Ramon Folch i Camarasa. 192 pàg. 16 €.

De què va?
La Vinca i en Philippe tenen, respectivament, 15 i 16 anys. Les seves famílies comparteixen un mas a la Bretanya, a onze quilòmetres de Saint-Malo. Han pescat gambes junts, s’han banyat al mateix mar des que eren petits. Però una dona més gran, la Camille, apareixerà darrere d’un revolt.

Per què és bo?
Colette ens submergeix en un estiu dels anys 20 del segle passat en què floreix un amor juvenil. Gràcies a la seva prosa detallista, n’arribem a sentir les aromes, les mirades, les pulsions. I fa que retrocedim nosaltres mateixos a aquella època on tot era descoberta així com Vinca i Philippe suen, es miren, parlen... –A.G.

36. 'Cap de nosaltres tornarà', de Charlotte Delbo

Club Editor. Trad. de Valèria Gaillard. 352 pàgines. 19,90 €.

De què va?
Charlotte Delbo i el seu marit eren membres de la Resistència francesa. El 1942 els alemanys els van detenir: ell mor afusellat, ella és deportada a Auschwitz, on romandrà fins al 1945. A partir de la seva experiència en el camp de concentració, Delbo va escriure la trilogia Auschwitz i després, del qual aquest és el primer volum.

Per què és bo?
Pot ser bell un llibre que descriu l’Holocaust? Llegiu 'Cap de nosaltres tornarà' –títol inspirat en un vers d’Apollinaire– i comprovareu com del fangar més immund de la condició humana neix una obra d’una bellesa esfereïdora. Les imatges de Delbo, precises i punyents, ens submergeixen en l’infern. –M.J.G.

Publicitat

37. 'El club de lectura de David Bowie', de John O’Connell

Blackie Books. 288 pàgines. 19,90 €

De què va?
John O’Conell ha partit del cànon literari personal que David Bowie va confeccionar per a l’exposició del Victoria & Albert Museum per viatjar de forma terriblement vívida entre les pàgines de llibres que potser heu llegit o potser encara no, però que tindreu ganes de (re)devorar.

Per què és bo?
El llibre ajuda a entendre com Bowie va anar creant la seva camaleònica personalitat artística. Qualsevol referència cultural que li servís era vàlida per a ell. Un exemple que els genis no surten del no-res, sinó d’un vast coneixement d’allò que els ha precedit. –B.D.

38. 'Yo', d'Elton John

Reservoir Books. Trad. Javier Blánquez i Aurora Echevarría. 448 pàgines. 22,90 €.

De què va?
Sir Elton John és famós per no tenir pèls a la llengua i això ha convertit les seves memòries en un sucosíssim anecdotari per on desfilen celebritats que van de Lady Di a Michael Jackson, passant per Freddie Mercury, Bob Dylan i Katharine Hepburn. Hi ha sexe, hi ha drogues i hi ha indiscrecions sobre famosos.

Per què és bo?
Elton John sap riure’s d’ell mateix. No és que el llibre eludeixi les qüestions més doloroses, però les pàgines estan salpebrades amb un sentit de l’humor molt d’agrair. Reg Dwight se’n riu del mort i de qui el vetlla, però demostra no tenir gens de vergonya a l’hora de mostrar les seves debilitats, i això l’humanitza. –B.D.

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat