Els ponts de les rieres
A falta de riu, tenim moltes rieres que baixen de Collserola al mar. Ara ja no es veuen, perquè van soterrades, fent companyia al clavegueram, però fins ben entrat el segle XX corrien a l’aire lliure, i sovint hi baixava aigua de pluja o altres fluids. Per creuar-les, a la part plana de la ciutat n’hi havia prou de passar-les a gual i, si la cosa es posava molt fangosa, ajudar-se d’uns taulons i tapar-se el nas. A la part alta, allà on les rieres obren valls entre els set turons de Barcelona, la cosa es complicava i sovint requeria ponts.
Un dels més bells és el viaducte que Antoni Gaudí vadissenyar el 1908 per vorejar el torrent de Betlem, a l’entrada de Bellesguard, similar als pòrtics del Parc Güell. Un any abans s’inaugurava el pont del passeig de la Reina Elisenda, que encara comunica Sarrià i Pedralbes per sobre l’antic torrent de Serra, però tan potinejat que gairebé no conserva res de l’encant del projecte de l’enginyer Victorià Felip. En canvi, el viaducte de la riera de Vallcarca, obert el 1923 per unir els turons del Putxet i el Coll, sí que llueix tota l’esplendor original, amb una estètica art déco poc freqüent a Barcelona, deguda als arquitectes Antoni Vila i Eduard Ferrés. Del 1991 és la passarel·la de Mühlberg, que vola per damunt una antiga pedrera per enllaçar els turons del Carmel i de la Rovira. L’arquitecte Jordi Ferrando va idear, a l’estil dels ponts militars de la Segona Guerra Mundial, una estructura penjant de ferro i fusta, no apta per a vianants porucs però amb una vista espectacular de la ciutat i el mar.