La ciència-ficció, i en particular pel·lícules com Terminator o Matrix, ha construït una imatge de la intel·ligència artificial que, tot i que és narrativament irresistible –més encara en temps distòpics–, no es reflecteix en la realitat. L’AI no va de màquines amb voluntat pròpia, sinó del següent nivell, en el qual els ordinadors poden complementar la creativitat humana. Ara que estem acostumats a interactuar amb algoritmes –les sèries d’instruccions que una màquina executa per assolir un resultat, com ara una recerca a internet–, el pas lògic és ensenyar l’algoritme no a fer un procés determinat, sinó a trobar el camí per fer coses noves a partir de la informació que rep. No es tracta de donar-li pautes fixes, sinó patrons de reconeixement per imitar models i donar resultats: frases, imatges, seqüències de sons, etcètera.
Hem de pensar en les AI com un nou pinzell amb un nou color en la mà d’un pintor
No ens enganyem: les màquines són encara poc intel·ligents si les comparem amb la capacitat de la ment humana, que és la que les “ensenya”. Però un cervell que programi i alimenti bé la seva intel·ligència artificial obtindrà resultats nous que es poden incorporar al treball humà si estimem que tenen valor. Hem de pensar en les AI com un nou pinzell amb un nou color en la mà d’un pintor, o en una variació sobtada del text per a un escriptor. Cap ordinador pot fer encara una obra mestra, però sí que pot aportar resultats que la ment no hauria valorat inicialment, com una certa progressió harmònica o un efecte de transformació d’un pla fílmic. I amb aquest diàleg s’eixampla la nostra imaginació.
En aquest aspecte, Barcelona està en plena efervescència artística i empresarial: sorgeixen i es consoliden institucions –sobretot universitats–, firmes que treballen en aplicacions comercials i experiències d’usuari –reconeixement de veu, sobretot–, artistes d’avantguarda i espais creatius que treballen amb l’eina del futur per avançar en la creativitat publicitària, per transcendir les arts plàstiques o trobar nous sons: la ciutat ha entrat en l’era del software que aprèn, interactua i modifica la visió artística.
Llegeix el número d'octubre de Time Out Barcelona amb entrevistes, reportatges i les millors recomanacions d'oci i cultura de la ciutat