Richard Fenton Outcalt és un nom conegut pels amants dels còmics. Ell va ser l’autor de 'Yellow Kid', un nen vestit de groc que representava les classes socials més pobres i que es considera el primer personatge de còmic, nascut l’any 1895. Seixanta anys més tard, el 1955, moria Alex Raymond, un dels dibuixants més respectats del segle XX i el creador de 'Secret Agent X-9', 'Jungle Jim' i de 'Flash Gordon'. Entre les dues dates, hi ha el desenvolupament del còmic d’Estats Units, just abans que la factoria Marvel liderés una revolució, a partir dels anys 60, amb obres com Spiderman, Els quatre fantàstics i Daredevil, entre d’altres. Tot això ens ho explica l’Enric Melego i Trilles, comissari de l’exposició 'L’esclat dels còmics'.
Ara, en un moment en què al nostre país es publica “més i millor que mai”, des de l’Arts Santa Mònica aprofiten per reseguir l’evolució del còmic dels Estats Units des del seu naixement fins a l’esplendor, passant per la influència que va tenir el còmic americà a Espanya.
L’exposició exposa al voltant de 130 obres originals en paret i en vitrina, classificats en contrastos tècnics, mestres i deixebles i l’arribada de l’esclat a Espanya. S'hi poden veure peces com un original de l'il·lustrador clàssic americà Matt Clark, que va ser una gran influència per a il·lustradors posteriors, una pàgina raríssima de Flash Gordon, d'Alex Raymond, i tres originals de la meravellosa 'Little Nemo'.
Pel que fa a il·lustradors d'Espanya, trobareu peces originals de 'Roberto Alcázar y Pedrín', de 'Pumby' de José Sanchís, 'El inspector Dan' d'Eugeni Giner, d''El guerrero del antifaz' de Manuel Gago i del 'Super Mortadelo' d'Ibañez i el 'Superlópez de Jan, entre molts altres. A l'apartat de còmic d'Espanya també hi ha un espai dedicat a analitzar el paper de la dona al còmic espanyol, durant els anys 50 del franquisme, quan poc tenia a veure amb aquella Betty Boop alliberada que cantava "I'm nobody's gal but mine".