L’expo definitiva de Henri Cartier-Bresson arriba a Barcelona: prohibit perdre-se-la!

Fundación MAPFRE presenta una àmplia retrospectiva del fotoperiodista més important del segle XX, en la qual s’exhibiran 240 originals d’imatges, una pel·lícula i dos documentals
El Muro en Berlín Occidental, Alemania, 1962 Copia de plata en gelatina
© Fondation Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos
Time Out en col·laboració amb Fundación MAPFRE
Publicitat

A Henri Cartier-Bresson se’l coneixia com ‘l’ull del segle’, perquè a través de la seva mirada perspicaç i de la màquina fotogràfica va saber captar i immortalitzar alguns dels grans esdeveniments, així com l’esperit en transformació, del passat segle XX. Des que l’any 1930 va decidir llançar-se a la professió de fotògraf, Cartier-Bresson va aconseguir fer de les seves instantànies una barreja innovadora per a l’època entre art i realitat. Unes instantànies en les quals buscava una composició creativa, estèticament harmoniosa, i que produïen la sensació que ens mostraven un fragment important de la vida o dels esdeveniments del món. Va ser reporter a Espanya durant la Guerra Civil, va documentar la Unió Soviètica, l’alliberament de París al final de la Segona Guerra Mundial i el retorn a les seves llars de molts dels presos alliberats dels camps de concentració dels nazis. Allà on calia ser, apareixia ell amb la seva càmera, sempre a la recerca d’aquell ‘instant decisiu’ en què la mirada del fotògraf capta un moment fugaç en el temps que es mantindrà fixat per sempre.

La vida i la carrera de Henri Cartier-Bresson van ser llargues i agitades. Entre les seves grans obres destaca la fundació, a Nova York l’any 1947, de l’agència de fotografia Magnum, així com el seu interès cada cop més notable, a mesura que entrava en la seva maduresa vital, per captar imatges amb un cert alè poètic. Nascut el 1908, va estar en actiu fins al moment mateix de la seva mort, gairebé centenari, l’any 2004, al seu estudi a Montjustin, a la Provença francesa. No només va capturar l’essència del tumultuós segle XX, sinó que el va viure quasi en la seva totalitat, amb una intensitat absoluta. I ara, Fundación MAPFRE presenta una de les seves retrospectives més completes, sota el títol Henri Cartier-Bresson Watch!, Watch!, Watch!. Serà al seu centre de fotografia KBr a Barcelona, comissariada per Ulrich Pohlmann i amb la col·laboració de la Fondation Henri-Cartier Bresson de París i el Bucerius Kunstforum d’Hamburg. Aquesta mostra exhibirà 240 còpies originals i diversos documentals, una immersió total en l'obra de Cartier-Bresson i que podrem gaudir fins al 26 de gener de 2025. Si voleu saber més, a continuació us donem més dades.

1. Els millors anys de Cartier-Bresson

L’exposició se centra, principalment, en el treball de Henri Cartier-Bresson entre els anys 1930 i 1970. Són dos anys importants en la seva trajectòria: el 1930, després d’un viatge per l’Àfrica, poc després d’haver complert 22 anys, va decidir dedicar-se a la fotografia de manera professional. El fotògraf havia conegut el París estimulant de finals dels anys 20, s’havia acostat als cercles surrealistes i orbitava al voltant de figures de l’art d’avantguarda com André Breton o René Crevel. Una de les idees que el van atreure aleshores va ser la de l'atzar objectiu: un moment casual que, un cop capturat, es convertia en art. La fotografia, que per aquell temps s’estava desenvolupant com un mitjà important per capturar la realitat i també per transformar-la, va acabar imposant-se a altres de les seves inquietuds, com el dibuix o el cinema. I encara que no va deixar ni de pintar ni de concebre peces audiovisuals, Henri Cartier-Bresson va explorar sobretot l’art de capturar instantànies úniques amb la seva càmera. Les dècades que van del 1930 al 1970 –és a dir, des dels seus inicis fins a la seva sortida voluntària de l’agència Magnum– conformen el seu millor moment, els seus ‘anys decisius’, i l’exposició incideix sobretot en el seu treball en aquest temps.

2. L’instant decisiu en un temps turbulent

Cartier-Bresson va combinar dues inclinacions en la seva obra. Per una banda, entenia la fotografia com una branca de l’art, i cada imatge destacava gràcies a una composició que elevava la seva dimensió estètica. En observar el seu treball ens atrapa l’ús de la llum, l’enquadrament, l’harmonia dels elements. Cartier-Bresson va ser el teòric d’una idea coneguda com ‘l’instant decisiu’: quan la realitat està succeint i el fotògraf la captura amb un clic de la seva càmera, la seva recerca ha de ser la de l’instant més significatiu del que està observant, el moviment que millor resumeix tot el que succeeix durant un breu moment en el temps. I això és el que va realçar l’altra part de la seva obra, la del reporter gràfic, a partir d’una mirada ideològica molt concreta. Simpatitzant del partit comunista francès, Cartier-Bresson va fotografiar la Guerra Civil Espanyola, l’expulsió dels nazis de París el 1944, la Rússia soviètica i la Cuba de la revolució castrista. Gràcies a la seva vinculació estreta amb l’agència Magnum –de la qual va ser cofundador–, va tenir el privilegi de treballar per a innombrables revistes i recórrer el món a la recerca d’històries en una època turbulenta marcada per la Segona Guerra Mundial, la guerra freda i la descolonització.

3. Obra original en una mostra de llarg abast

L’obra que s’exposa a la mostra de Fundació MAPFRE, com tota la que s’ha exhibit en retrospectives anteriors, és original. Cartier-Bresson va deixar indicat que de la seva obra no se’n fessin còpies, o millor dit, existeix una única còpia dels seus negatius que conforma una mena de ‘original’ de cada treball, i que és l’única que es pot mostrar. Aquesta exposició reuneix 240 originals cedits per la Fondation Henri Cartier-Bresson de París que recorren tota la trajectòria del fotògraf, però que, sobretot, destaca les seves fotografies fetes a Espanya. També es mostraran publicacions originals en revistes i diaris, així com tres treballs audiovisuals: una pel·lícula i dos documentals. Les entrades estan disponibles al web de Fundación MAPFRE tant per a visites individuals com per a grups, a partir d’un preu de 5 euros. Es podrà visitar fins al 26 de gener cada dia excepte els dilluns, el 25 de desembre, i els dies 1 i 6 de gener. Una ocasió única per veure de prop l’obra d’un observador excepcional.

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat