Històries, sants i llegendes
LA CIUTAT DELS SANTS
A manca del Messies, de sants mai no n’han faltat a la ciutat. La majoria són màrtirs de la persecució de Dioclecià, l’última gran matança de cristians a l’Imperi Romà, a principi del segle IV; personatges mítics que van patir tortures dignes del Mel Gibson més gore i que vinculen Barcelona amb els orígens del cristianisme i la seva primera gran prova de foc. És el cas de sants locals com la nena santa Eulàlia, patrona de la ciutat, crucificada després de patir tretze turments, recordats per tretze oques al claustre de la catedral; o del bisbe sant Sever i el pagès sant Medir. També de sants forans lligats a Barcelona, com el predicador africà sant Cugat, la grega santa Madrona o sant Jordi, qui, passats cinc segles de la seva mort a Anatòlia, encara va tenir temps de presentar-se a Barcelona l’any 985 per ajudar Borrell II a foragitar Al-Mansur de la ciutat. I amb tant d’èxit, que ben aviat seria requerit per tot sobirà català amb ànsies d’expulsar sarraïns, de Pere I a Jaume el Conqueridor, i acabaria convertit en patró de Catalunya.
LA (RE)INVENCIÓ DEL GÒTIC
El Barri Gòtic que avui coneixem té gairebé tantes pedres com mentides. L’antic sector senyorial de la ciutat era i és gòtic, sí, però també neoclàssic, renaixentista, barroc i etcètera, etcètera. Com bé explica l’historiador de l’art Agustín Cócola a 'El Barrio Gótico de Barcelona. Planificación del pasado e imagen de marca', alguns polítics, urbanistes i arquitectes van tenir la dèria d’intentar esborrar aquest aspecte eclèctic i substituir-lo per un d’unificat: monumental, temàtic i nacional; és a dir, per un barri gòtic (amanit amb les restes romanes que van aparèixer en el camí) de fàcil digestió per als turistes. Es van promoure intervencions de falsejament i/o embelliment neogòtic, com una façana i cimbori nous per a la catedral, el trasllat estratègic d’edificis o fantasioses restauracions medievalitzants. Al carrer del Bisbe fins i tot se li va afegir un pont nou, no exempt de polèmica. El president a l’exili, Josep Tarradellas, el considerava tan fals que, l’abril del 1977, quan va rebre a França els responsables de patrimoni del Congrés de Cultura Catalana, els va dir que el primer que faria en tornar a Catalunya seria ordenar-ne l’enderroc. Se’n va desdir, però, quan li van recordar que aquell pont era la mentida més fotografiada del Barri Gòtic, indissoluble ja de la imatge de Barcelona.
NOUS CONTES 'XINOS'
Però si en algun lloc aquesta lluita entre ideal polític, llegenda urbana i realitat quotidiana ha assolit cotes realment complexes ha estat al Raval. Exagerant-ne els aspectes més marginals (prostitució, drogues, crim), aquest barri popular va ser mitificat com a cau de mala vida, alhora fascinant i perillós, i fins i tot va ser rebatejat amb el nom de Barri Xino, amb referència al Chinatown de San Francisco, de decadència també idealitzada. Avui dia, i des de ja fa dècades, com observa l’antropòleg Miquel Fernández a 'Matar al Chino', es pretén, amb una doble moral espaterrant, treure rendiment turístic a la part més festiva d’aquest mite canalla alhora que se n’empra la part més fosca per estigmatitzar els col·lectius conflictius i foragitar-los d’un barri que, massa sovint, recorda a les autoritats que encara hi ha un quart món dins la Barcelona de primera. Si la història clàssica de Barcelona és plena de llegendes i mites, la competència no es queda enrere. Fer ombra al discurs oficial ha requerit grans dosis d’imaginació al llarg dels segles. El resultat són desenes de narracions alternatives, quimèriques algunes, més versemblants d’altres, totes connectades d’alguna manera amb el més enllà, l’esoterisme i les ciències ocultes.
Mites del carrer
Els xanxes
Els serenos
El matxo de la gatera
Marieta de l'ull viu
Altres dimensions
SEQUAÇOS DE L'ANTICRIST I ÀNIMES EN PENA
Els simpatitzants de l’anticrist també s’aventuraven de vegades dins la ciutat, com les bruixes que ballaven a la plaça de Sant Ramon del Call, en una dansa circular que per alguns autors és l’origen de la sardana, o el dimoni Asmodeu, que va posseir a final del segle XIX alguns barcelonins i va obligar el mossèn i poeta Jacint Verdaguer a dedicar-se una temporada als exorcismes en una casa del carrer de Mirallers.
En tot cas, però, al centre urbà eren més habituals les ànimes en pena que no pas les banyetes satàniques. Els fantasmes lliscaven, i alguns encara llisquen, per tots els racons de la ciutat. Un dels més temuts va ser el del capellà del Pi, que al segle XVI penava entre els dos mons per haver deixat una missa inacabada en morir, i que espantava els vianants a la recerca d’un escolanet que l’ajudés a acabar la feina. Només Perot Rocaguinarda, el bandoler del Guinardó, va ser prou valent per escoltar el prec de l’esperit sense sortir corrents, ajudar-lo a completar el darrer ofici i, de pas, redimir amb la bona acció els seus propis pecats de lladre.
ENTRE LA MÀGIA I LA CIÈNCIA
Una altra d’aquestes visions alternatives presents a Barcelona ha estat la francmaçoneria, amb força predicament entre algunes elits professionals, intel·lectuals i polítiques. Filosofia poc coneguda, oculta rere preceptes críptics i reunions secretes, en part per refugiar-se de les constants persecucions, es pot resseguir el seu rastre en la decoració simbòlica d’alguns edificis de la ciutat, com la Casa Xifré del pla de Palau o la casa número 11 del carrer de la Portaferrissa.
Mites del carrer
El rock De-kalle
El noi de la Tona
La monyos
El tenor del metro
La ciutat del crim
MEDIEVALS I ROMÀNTICS
Un altre relat negre que, en canvi, no té ni un bri de veritat és el del llibreter assassí de Barcelona, una bola apareguda a la premsa francesa el 1836, coincidint amb la desamortització de Mendizábal, segons la qual fra Vicenç, un monjo exclaustrat de Poblet, es dedicava a assassinar clients entre venda i venda d’incunables. La rondalla va fer fortuna i es va convertir en el mite criminal romàntic de Barcelona per excel·lència, que inspirà la novel·leta 'Bibliomania' a Gustave Flaubert.
FAULES CONTEMPORÀNIES
De la mateixa manera, l’assassinat el 1949 a l’Eixample barceloní de Carmen Broto, prostituta de l’alta societat, va desencadenar nombrosa rumorologia sobre la possible implicació en el crim de jerarques franquistes i eclesiàstics, tot adobat amb secrets inconfessables i negocis il·legals en les penombres de la llarga postguerra. L’homicidi de Broto, que va inspirar la novel·la Si te dicen que caí, de Juan Marsé, encara provoca avui dia agres polèmiques entre aquells que diuen que és un cas obert, amb implicacions polítiques per resoldre, i els que defensen la justesa de la versió oficial, que ho deixa tot en un robatori de joies amb tràgic final.
No menys ambivalents són les proeses delictives de Juan José Moreno Cuenca, el Vaquilla, paradigma pispa de les dècades del 1970 i 1980. El carisma d’aquest lladre de cotxes i atracador de bancs de l’extraradi barceloní el va convertir en tota una icona, capaç de fer creure a bona part dels teleespectadors, amb els seus motins carceraris televisats, que només era una víctima del sistema penitenciari, gairebé equiparable als presos polítics de la Transició. Una idealització que a la fi, però, només es va acabar creient ell mateix, condemnat per l’addicció al crim i les drogues a morir només ja com a símbol d’una generació perduda de l’heroïna.
Mites del carrer
Quico Palomar
Esteban el nudista
La Mónica del Raval
Visites d'antologia
Cristòfol Colom
Miguel de Cervantes
Buffalo Bill
George Orwell
Evita Perón
Tennesse Williams
Christopher Lee
Jack Nicholson
Woody Allen
Discover Time Out original video