‘Pioneres’ a CASA SEAT: l’exposició de dones al volant que no us podeu perdre!

La nova exposició gratuïta de CASA SEAT explora el paper de les dones en el món de l’automobilisme, present des dels inicis. La trobareu fins al 14 d’octubre a CASA SEAT, no us la perdeu!
Exposició 'Pioneres' CASA SEAT
CASA SEAT'Pioneres'
Time Out en col·laboració amb CASA SEAT
Publicitat

Si us diem que la primera persona en fer un trajecte llarg en automòbil va ser una dona, us sorprenem? Doncs així va ser, encara que aquesta informació s’hagi obviat al llarg de la història. La pionera en qüestió va ser Bertha Benz, dona i sòcia de Carl Benz, un dels inventors de l’automòbil que havia patentat el seu invent l’any 1886, la primera patent d’automòbil de la història. I només dos anys més tard, sense permís de les autoritats ni del seu marit, i per demostrar-li que amb aquell invent es podien recórrer distàncies llargues, la Bertha va agafar dues de les seves filles i va recórrer cent quilòmetres en un viatge que no només va popularitzar l’automòbil sinó que també li va servir per adonar-se de canvis necessaris per salvar obstacles, com les pastilles de fre que ella mateixa va inventar.

Aquesta és només una de les moltes històries que s’expliquen en aquesta exposició de CASA SEAT, que posa el focus en aquelles dones que van canviar la història de l’automòbil i que es podrà veure a l’edifici de Passeig de Gràcia fins al 14 d’octubre. Està dividida en quatre àmbits: ‘Inventores’, ‘Aventureres’, ‘Conductores’ i ‘L’esforç de la guerra’, i la conformen una cinquantena de documents, principalment fotografies i extractes de pel·lícules, però també un quadre de Ramon Casas, ‘Dona al volant’, de la col·lecció  del Palau de la Música, que mostra una dona moderna i emancipada de principis del segle XX, i un videojoc fet a mida per l’exposició. A més, durant tot el mes es programaran una sèrie d’activitats paral·leles d’allò més interessants i que us permetran conèixer més detalls d’aquestes pioneres, de la seva modernitat, dels seus vincles amb moviments com el sufragisme i de la seva aposta ferma per aconseguir la igualtat social. Seguiu llegint, que us expliquem més coses del que hi trobareu!

Un invent amb segell femení

Després del tren i el cinema, amb la seva imatge en moviment, el cotxe és, sens dubte, l’invent que representa la modernitat absoluta a finals del segle XIX i principis del segle XX i el que va aportar aquesta modernitat a nivell d’usuari. I, en la seva invenció i desenvolupament, la dona va tenir un paper important, simultàniament amb l’home, des del primer moment, com demostra la història de Bertha Benz. Elles també van entendre que aquest invent era revolucionari.
I una de les descobertes més sorprenents que fa aquesta exposició de CASA SEAT és donar a conèixer a les inventores de sistemes i elements de l’automòbil, la majoria vinculats a la seguretat i a la comoditat, com l’eixugaparabrises, els intermitents, les llums de fre, la calefacció o les línies de separació de les carreteres. Podreu veure patents signades en femení que, a diferència de les signades per homes, corrien risc doble, perquè la dona de l’època no tenia dret a disposar de la seva capacitat patrimonial, entre altres carències de drets, i la majoria no va obtenir fruits econòmics.

Conductores a la gran pantalla

Una bona colla de pioneres de la conducció van ser també aventureres que van emprendre viatges que, tot i que no hagin transcendit als nostres temps, van fer història. Cal tenir en compte que, aleshores, no hi havia carreteres ni traçats, ni tampoc mapes ni gairebé indicacions, i que per conduir es requeria una certa força física i coneixements mecànics per solucionar imprevistos i avaries durant el viatge.
I una altra de les coses que sorprèn d’aquesta exposició és descobrir l’estret vincle que existeix entre aquestes pioneres conductores i el cinema. Moltes d’elles eren actrius i van plasmar els seus viatges. Entre elles, Anita King, actriu de cinema mut que va ser la primera dona en travessar els Estats Units de costa a costa en cotxe, el 1915, i que, a partir d’aquesta fita, es va especialitzar en escenes automobilístiques de risc. O Aloha Wanderwell, cineasta, actriu i conductora que va fer la volta al món en cotxe als anys vint del segle passat. O fins i tot Dorothy Levitt, que tot i no ser actriu, va inspirar el personatge de dibuixos animats Penélope Glamour.

L’atracció de la velocitat

Les dones pioneres també van formar part de l’automobilisme de competició des dels inicis, i van ser moltes les que van participar en circuits al costat d’homes i sense segregació de gènere i que, fins i tot, van guanyar trofeus. Algunes d’elles van ser icones de l’automobilisme, com Kay Petre, que va obtenir diferents premis i rècords i va participar en proves internacionals com les 24 Hores de Le Mans.
Però a banda de les competicions, les dones també van ser pioneres en oficis que implicaven conduir vehicles, amb casos destacats com el de la sufragista Charlotte Marsh, que entre els anys 1916 i 1922 va ser xofera de David Lloyd, primer ministre de Regne Unit. A l’exposició també podreu veure una imatge de la primera taxista neoyorquina, que va començar a exercir l’any 1907, i una altra de la primera taxista espanyola, Piedad Álvarez, que va exercir l’ofici als anys trenta del segle XX. I podreu descobrir que Emilia Pardo Bazán va ser la primera dona espanyola que va conduir un cotxe.

Dissenys que han canviat la història

Els estralls de la guerra també van comportar canvis per a les dones. Moltes d’elles es van ocupar de zones industrials mentre els homes estaven al front, d’altres es van endinsar als camps de batalles conduint ambulàncies i, en aquest sentit, una d’elles va canviar el rumb de les coses: Marie Curie. La inventora, durant la I Guerra Mundial, va equipar cotxes amb unitats radiològiques portàtils per poder atendre els ferits.
Durant la II Guerra Mundial, fins i tot la reina Isabel II va fer una formació mecànica i es va posar al volant. Però un cop finalitzada aquesta guerra, es va notar un canvi. Si fins aleshores les imatges de dones conductores eren informatives i en cap cas se les veia com a objectes sexuals, el fet de relegar-les de nou a les llars, per deixar les feines en mans masculines, en l’àmbit automobilístic se les va convertir en objectes publicitaris. Fins i tot les enginyeres i dissenyadores industrials van ser utilitzades en aquest sentit, com és el cas del col·lectiu anomenat ‘Dames del Disseny’ que va contractar General Motors per feminitzar els vehicles i adaptar-los als gustos de les dones. Elles, però, a més de complir amb el que els hi demanaven, van seguir evolucionant i van proposar millores, com els cinturons de seguretat. Tota una lliçó de les dones al volant!

Un univers de pioneres d'ahir i d'avui

Si voleu gaudir a fons d’aquesta exposició, res millor que apuntar-vos a una visita guiada que us portarà per les diferents plantes de l’edifici seguint les vides, les aventures i les trajectòries d’aquestes pioneres valentes i influents. I, si encara voleu saber-ne més i amarar-vos de la lluita que l’exposició reivindica, apunteu-vos també a les activitats paral·leles que ha programat CASA SEAT. Per exemple, dissabte 16 de setembre es projectarà a l’auditori la pel·lícula ‘Sufragistes’, on Meryl Streep, Helena Bonham Carter i Carey Mulligan donen vida a l’esperit de les primeres dones que van lluitar pel seu dret a votar.
A banda, el dia 19 de setembre tindrà lloc la trobada CARNET Insights, que partirà del fet que molts dels sistemes de seguretat dels vehicles actuals han estat dissenyats per dones i avançarà en les noves tecnologies i tendències en seguretat vial. I, el 7 d’octubre, es portaran a terme dos tallers en col·laboració amb el col·lectiu Young IT Girls, compromès en trencar els estereotips de gènere en els àmbits tècnics i científics, on convidaran a dissenyar les solucions de mobilitat del futur i on s’ensenyarà a programar robots amb Scratch.

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat