'La ronda' d'Arthur Schnitzler deu ser una de les obres més versionades del teatre contemporani. Des de 'L'habitació blava' de David Hare, que vam veure fa uns anys al Romea, fins a aquests '17 esbossos des de la foscor' de Roland Schimmelpfennig que La Danesa acaba d'estrenar al Tantarantana. Deu escenes que retrataven la societat vienesa de 1900 i que avui, adaptades, esbossen la nostra a partir de parelles de personatges captats abans o després d'un encontre amorós.
El dramaturg alemany ha fet una feina magnífica. I La Danesa ha optat per un repartiment britànic (Babou Cham, Paula Blanco i Junyi Sun) que sap molt bé el que es fa. Passem d'una escena a l'altra seguint la versió canònica que ens diu que un dels dos personatges es queda. Els intèrprets salten d'aquí a allà amb canvis mínims de vestuari, però amb actituds diferents. Tot bé, fins aquí. Però li falta alguna cosa més a aquesta posada en escena, segurament una direcció més agosarada, alguna intenció que superi la lletra.
Sempre pica alt, la companyia de Jumon Erra i Elena Fortuny
Tot i que la funció comença amb el soldat assegut a la platea, amb un clar intent de trencar la quarta paret, al muntatge li costa agafar-nos de la mà i passejar-nos pels escenaris que descriu. Sí, tenim una parella que fa aigües, a més d'un mascle abusador, el poeta és un guionista, el comte, un productor. Les pilotes, tanmateix, no baixen fins al públic.
Això no obstant, que La Danesa s'hagi atrevit amb aquest Schimmelpfennig-Schnitzler és magnífic. No només perquè podem recuperar un autor de primera que feia un temps que no vèiem, potser des del brillant 'El drac d'or' (Akadèmia, 2014). 'El nedador del mar secret' (TNC, 2021) ens va deixar un record memorable, així com 'Assaig sobre la lucidesa' (Grec, 2018). Sempre pica alt, la companyia de Jumon Erra i Elena Fortuny.
No et perdis la llista de les obres recomanades que hi ha a la cartellera ara mateix i recorda que el 16 de març és un dia molt important per als teatres catalans: no deixarem Cap Butaca Buida!