Isabella's room
© Needcompany
© Needcompany

9 noms de Temporada Alta 2018

El festival de teatre i dansa gironí manté l'aposta pel teatre internacional, amb grans noms de l'escena europea

Andreu Gomila
Publicitat

Hi ha creadors europeus que, si no fos per Temporada Alta, no sabríem ni que existeixen. Un exemple: l'uruguaià Sergio Blanco. Aquesta temporada, s'estrena a Barcelona amb dues peces al TNC, però fa molt de temps que va debutar a Temporada Alta, amb 'Tebasland', el 2014! Un altre exemple: el lituà Oskaras Koršunovas, que enguany hi porta el seu vuitè muntatge, i a Barcelona encara no ha arribat. A banda d'aquests noms, n'hi ha d'altres que passaran per Girona i Salt que són essencials per saber de què va això del teatre contemporani.

NO T'HO PERDIS: Els 35 millors restaurants de Girona

1. Jan Lauwers

La Needcompany de Jan Lauwers no ha estat mai a Temporada Alta i no hi ha res millor que un debut amb la seva peça més emblemàtica, potser la millor, 'Isabella's room', estrenada el 2004 i vista al Lliure l'octubre de 2005, la primera part de la trilogia Sad face/Happy face. Aquí van explorar els límits de l'autoficció teatral alhora que relataven la història d’Isabella, una dona cega de 94 anys que viu retirada en una habitació de París plena d’objectes antropològics i etnològics. A través d'ells viatjarem per tot el segle XX, de Joyce a Picasso, de Ziggy Stardust a l'arribada a la Lluna. Una meravella.
Teatre Municipal de Girona. 6 d'octubre

2. Àlex Rigola

Aquesta temporada, no veurem el director barceloní a la seva ciutat. I haurem d'anar a Temporada Alta per gaudir de dues peces seves. Per una banda, la versió que ha fet d''Un enemic del poble', d'Ibsen, acabada d'estrenar a Madrid. I, per l'altra, 'MACHO MAN', una instal·lació sobre la violència masclista. Rigola segueix la via de proximitat i despullament teatral iniciada amb 'El poeta de las cenizas' i 'Vania'. Ara, però, ho fa sense actors i en un espai que convoca al recolliment i a l'emoció.
Teatre Municipal de Girona. 11 d'octubre + Del 16 al 24 de novembre

Publicitat

3. Oskaras Koršunovas

Un altre dels directors europeus experts a posar el dit a la nafra és el lituà Oskaras Koršunovas, qui any rere any visita Temporada Alta amb muntatges impactants. Després del 'Cleansed' de Sarah Kane, ha decidit versionar 'El casament dels petitburgesos' de Brecht amb el títol de 'Vestuvés (Casament)', una farsa sobre la moral de la classe mitjana i el regne de les aparences, de la buidor, que tots hem construït, i que en la versió del lituà ens recorda el 'Festen' de Thomas Vinterberg. És a dir, a una celebració familiar que està destinada a acabar com el rosari de l'aurora.
El Canal (Salt). 1 de novembre

4. Cristiana Morganti

Temporada Alta és fidel als seus mites. I Pina Bausch n'és un. Si l'any passat vam flipar amb 'Out of context', l'homenatge de l'Alain Platel a la gran ballarina alemanya, feta des de l'amistat i la devoció, ara és un de les seves ballarines al Tanztheater Wuppertal qui protagonitza 'Moving with Pina', una conferència ballada que ens permetrà acostar-nos encara més a l'obra i al llegat d'una coreògrafa que va trasbalsar l'art de finals del segle XX com poca gent ho ha fet.
Teatre de Salt. 3 de novembre

Publicitat

5. 1927

L'any passat vam descobrir la companyia anglesa 1927. I, davant de l'èxit, el festival gironí ha decidit posar-los en nòmina i deixar-nos 'The Animals and the Children took the Streets', una novel·la gràfica en format teatral que barreja cinema mut alemany de primers del segle passat i novel·la negra. La tropa de l'il·lustrador Paul Barritt i l'escriptora i actriu Suzanne Andrade va assolir la fama el 2010 amb aquesta peça, que ha fet més de 400 funcions des d'aleshores, sobre la revolta d'uns nens que segresten gats.
El Canal (Salt). 9 i 10 de novembre

6. Alain Platel

El coreògraf flamenc és un clàssic del festival. Hi torna amb 'Requiem pour L.', que és en la línia de 'Coup fatal' (2014), on integrava músics i intèrprets d'arreu del món. Ara agafa el 'Requiem' de Mozart i l'empelta amb el jazz i la música africana amb catorze cantants i instrumentistes dels cinc continents. Platel col·labora amb el director musical Fabrizio Cassol, amb qui ha creat espectacles al voltant de Monteverdi ('vsprs', 2006), 'La Passió segons sant Mateu' de Bach ('pitié!,' 2008) i la fusió barroca occidental ('Coup fatal'). Una aliança que és una assegurança de vida.
Teatre Municipal de Girona, 16 i 17 de novembre

Publicitat

7. Sergio Blanco

El dramaturg francouruguaià és un dels homes del moment. I a Girona fa temps que ho saben, des d'aquell corprenedor 'Tebasland'. En aquesta edició de Temporada Alta hi podrem veure la 'Kassandra' del TNC, però també la seva nova peça, 'El bramido de Düsseldorf', un text autobiogràfic en el qual barreja el famós vampir de la ciutat alemanya amb la mort del seu pare, reclòs en una clínica. Blanco explora els límits de l'art, la recerca de déu i la representació de la sexualitat en una obra que ha rebut elogis arreu.
El Canal (Salt). 18 de novembre

8. Angelica Liddell

Fa quatre anys, Angelica Liddell, segurament la creadora escènica més radical i internacional de l'escena espanyola, va dir que no tornaria mai més a trepitjar l'estat espanyol per mor de les condicions miserables que li oferien. Temporada Alta no ha deixat d'anar-li al darrere i ara torna al festival amb 'Génesis 6, 6-7', una peça produïda entre Nàpols, Montpeller i Madrid, amb nou intèrprets en escena, sobre la dissolució del món.
Teatre Municipal de Girona. 24 de novembre

Publicitat

9. Thomas Ostermeier

El director de la Schaubühne berlinesa era un clàssic de la Barcelona teatral de primers del segle XX, però fa temps que només el podem veure a Temporada Alta. Aquesta vegada ve amb una peça acabada d'estrenar, 'Im Herzen der Gewalt (Al cor de la violència)', inspirada en la magnífica novel·la d'Édouard Louis 'Història de la violència' (Empúries, 2017), de la qual en podem extreure la lliçó que només endinsant-nos en la ira del nostre món podrem trobar les veritats ocultes de la nostra societat. I això és el que ha intentat portar a terme Ostermeier, tot capbussant-se en la història autobiogràfica de Louis i la seva relació amb el jove Reda. Una trobada d'una nit, al més pur estil Koltès i en la línia del director alemany de retratar els racons foscos de la societat que ens ha tocat viure, ja que aquí ens parlarà del racisme, del desig, de l'homofòbia.
Teatre Municipal de Girona. 3 de desembre

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat