'Els miserables'
Foto: Tantarantana'Els miserables'

Ressenya

Els miserables

4 de 5 estrelles
Miquel Mas Fiol tanca de manera brillant la seva 'Trilogia de la Condició Millennial' amb una versió poca-solta d''Els miserables'
  • Teatre
  • Crítica de Time Out
Publicitat

Time Out diu

No és fàcil trencar la quarta paret en un teatre i fer, per exemple, que els espectadors estiguin temptats d'abandonar la butaca per sortir a manifestar-se al Paral·lel. I aquesta versió d''Els miserables' amb què Miquel Mas Fiol tanca la 'Trilogia de la Condició Milennial', aconsegueix moltes d'aquestes coses tan complexes que sovint passen per fer entrar al carrer a l'escenari. Aquesta, però, no és la seva única virtut.

D'entrada, agafa 'Els miserables' de Victor Hugo de manera gairebé literal, tot i que amb els mitjans d'una sala de proximitat de Barcelona. És a dir, amb un únic intèrpret disposat a fer tots els papers del musical i és un goig veure Gerard Franch passant de Jean Valjean a Cosette, entre molts d'altres, mentre res no li funciona. Al cap de poc comencen les sorpreses i cada vegada que sembla que l'espectacle és a punt d'estimbar-se, un gir, una frase, un gest, fan que torni a enlairar-se.

"Aquest 'Els miserables', en el fons, és un retrat cru de la generació de Mas Fiol"

A Franch, l'acompanyen Mel Salvatierra i Lluís Oliver. Ella ja va fer la segona part de la trilogia, 'Les penes del Jove Werther', i ell la primera, 'Càndid o l'optimisme'. En tots ells, com a 'Els miserables', Mas Fiol és el gran personatge absent, és la caricatura del director despòtic de qui els personatges/intèrprets malparlen a la seva esquena i davant del públic. Un divertit i acarnissat exercici d'autoficció que en l'última producció arriba a un nivell molt interessant quan descriu amb pèls i senyals quin és el paisatge real del teatre a Barcelona.

Aquest 'Els miserables', en el fons, és un retrat cru de la generació de Mas Fiol i dels seus intèrprets, amb grans paraules a la boca i incapaç de passar a l'acció. Va molt bé com a anvers del 'Ragazzo' de Lali Álvarez, com si el sistema hagués passat per sobre de tot un grup d'edat com una piconadora i només hagués deixat les engrunes. El millor, com diu Oliver, és no creure en res?

Ells, tanmateix, tenen fe en el teatre. Si no, no s'haurien enfrontat a Voltaire, Goethe i Hugo amb una mirada tan fresca, amb ganes de dir la seva davant de les grans frases i les grans tragèdies. Iniciativa agosarada que ha acabat molt bé.

No et perdis la llista de les obres recomanades i dels millors musicals que hi ha a la cartellera ara mateix.

Detalls

Adreça
Preu
17-22 €
Publicitat
També t'agradarà
També t'agradarà