L'honestedat és un tret molt poc valorat en el teatre contemporani. I mentre vivim l'allau d'obres centrades en el jo i els muntatges personals de clàssics dels directors d'escena, que una autora com Laura Wade s'enfronti a tot un tòtem de la literatura britànica des d'aquest punt de vista, conscient que no podrà escriure res mai que superi el geni de Jane Austen, que sàpiga que ni tan sols serà capaç d'enllestir la novel·la de l'autora de 'Seny i sentiment', és un punt a favor.
Després ha de venir Josep Maria Mestres i aixecar l'obra per a l'endimoniada Sala Gran del TNC sense que l'espectador es perdi en el joc metatextual que s'empesca Wade i pugui gaudir d'un repartiment extens amb dues actrius que estan superbes, una de les quals, Laia Manzanares, lluny dels seus registres habituals. L'altra és Laura Aubert, ja, decididament, una gran estrella.
Austen va escriure unes poques pàgines d'aquesta història i la va abandonar
'Els Watson' comença una mica encotillada. Som al camp anglès a primers del segle XVIII, en una família de classe mitjana baixa, on la germana petita, l'Emma (Manzanares), acaba de reinserir-s'hi després de 14 anys a càrrec d'una tieta rica. La rep la germana gran, l'Elisabeth (Paula Malia), que la posa al cas de tot el que passa al comtat mentre la prepara per a la festa d'aquell mateix vespre on trobarà les forces vives i, sobretot, marits casadors.
Austen va escriure unes poques pàgines d'aquesta història i la va abandonar, just abans que el noble de la contrada, Lord Osborne (Dafnis Balduz), li demani matrimoni a l'Emma. A partir d'aquí tot ja és en mans de Wade, que s'introdueix en la peça per portar-la cap a camins pirandellians i aquells 'Sis personatges en cerca d'autor'. La diferència és que els personatges, a 'Els Watson', tindran l'autor de cara i el conjunt s'escorarà cap a la comèdia.
Una peça simpàtica que no ens canviarà la vida, però que ens haurà agradat molt veure
Mestres mou les seves peces tot cenyint-se al text original mentre va oferint primers plans a un repartiment de 19 intèrprets on almenys una desena d'ells gaudeixen del seu 'momentum'. De Malia a Mercè Arànega, de Lluïsa Castells a Guillem Balart, de Marc Rius a Mireia Illamola, tots tenen el focus a sobre en algun moment. Tot i que són Manzanares i Aubert les que porten l'acció, les que s'han d'aliar o barallar-se perquè la peça avanci.
'Els Watson' és una funció que ens permet capbussar-nos dins el cap d'una dramaturga anglesa que es relaciona de tu a tu amb la història de la literatura, i en com actrius i actors fan teatre i en les limitacions de tots a l'hora d'imitar la vida. Una peça simpàtica que no ens canviarà la vida, però que ens haurà agradat molt veure.
No et perdis la llista de les obres recomanades que hi ha a la cartellera ara mateix i recorda que el 16 de març és un dia molt important per als teatres catalans: no deixarem Cap Butaca Buida!