Què és Obaba?
CB: Obaba són moltes coses: les bicicletes de quan eres un nen, l'escola, el gel, els bassals... Però també és la lluita d'un escriptor per buscar la paraula. Obaba és també la pèrdua de la cordura.
Aturem-nos en el llenguatge, en la paraula.
BA: Estic molt d'acord amb ell, perquè el llibre té una part que parla de tot el que hem adquirit durant la infantesa i la naturalesa mítica que assumeix... El senglar que has vist de nen adquireix un sentit mític perquè és una imatge única, fora de tota història, és com si el veiessis en un quadre i, per tant, és una figura eterna. Això és Obaba. Però, per altra banda, tenim un escriptor que sap i tem com de difícil és parlar d'aquest territori, per totes les connotacions, per tota la basura ideològica que s'ha llençat sobre els llocs marginals, en aquest cas rurals.
Com el conte del ciclista.
BA: És el final de la infantesa. És l'heroi, el mite, i de sobte fracassa. És un arquetip... Diuen que hi ha diferents nivells: el de crònica, realista; l'intermig en què no arriba a l'al·legoria, però té un punt mític, el del ciclista que són tots els ciclistes, el senglar que són tots els senglars. Alhora, penses: què faig jo amb tot això sense caure en la vulgaritat naturalista o en el romanticisme barojià...
'Obabakoak' és dels 80 i no podia ser barojiana...
CB: És una novel·la atonal i això m'agrada molt.